علائم بالانیت یا التهاب کلاهک تناسلی در مردان و پسر بچه ها

0
48,212
154635.jpeg alt_text
154635.jpeg caption

بالانیت ، التهاب کلاهک تناسلی یا همان بخش پوستی در انتهای آلت تناسلی است. بالانیت شایع است و می تواند در هر سنی رخ دهد.

بالانیت چیست؟

این بیماری بیشتر در پسران زیر 4 سال و همچنین در مردان ختنه نشده دیده می شود. بالانیت در کودکان معمولاً جدی نیست زیرا علائم آن معمولاً ظرف چند روز برطرف می شود. با اینحال، ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد و در برخی از پسران بصورت عود شونده ایجاد شود.

علائم بالانیت

متداول ترین علائم بالانیت شامل قرمزی، تحریک و درد قسمت انتهایی آلت تناسلی (پوست آلت) است. اینحالت می تواند از یک لکه کوچک قرمز محدود به قسمتی از سطح پوست کلاهک تناسلی، تا قرمز شدن غدد، ورم و درد متغیر باشد. گاهی اوقات ترشحات توده ای ضخیمی وجود دارد که از زیر پوست ختنه گاه خارج می شود.

علائم بالانیت در کودکان معمولاً به راحتی قابل تشخیص است زیرا بسیار ناخوشایند و قابل مشاهده است. بیشتر پسران جوان مبتلا به بالانیت از ناراحتی آلت تناسلی شکایت خواهند کرد. بالانیت می تواند همراه با پوست ختنه گاه قرمز و ملتهب و مشکل در دفع ادرار باشد. پوست ختنه گاه می تواند محکم به نظر برسد و همانند قبل نخواهد بود.

علائم بالانیت در پسران می تواند شامل موارد زیر باشد:

در صورتی که کودک شما با هر یک از این علائم مواجه شد بهتر است سریعتر به پزشک مراجعه کنید چرا که احتمال عفونت وجود خواهد داشت. اگر علائم بالانیت ناشی از عفونت باشد، خطر گسترش آن در دستگاه ادراری و ایجاد مشکلات بعدی هم وجود دارد. بالانیت که در اثر عفونت ایجاد می شود، می تواند با علائم دیگری مانند تب نیز همراه باشد.

علل بالانیت

بالانیت می تواند تقریباً همه مردان ختنه نشده با طیف خفیف تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر کودکان مبتلا به آنچه بالانیت شیمیایی نامیده می شود، فقط مقدار کمی قرمزی تجربه می کنند. بالانیت عفونی تقریباً در 5٪ از جمعیت پسران کمتر از 5 سال رخ می دهد.

بالانیت در کودکان می تواند با موارد زیر همراه باشد:

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که علائم بالانیت بیشتر در پسران ختنه نشده دیده می شود، اما ممکن است غده ها حتی در پسران ختنه شده نیز ملتهب شوند. اگر پوست ختنه گاه و غدد این نواحی تحت تأثیر قرار گیرند، گاهی اوقات از این بیماری به عنوان بالانوپوستیت یاد می شود.

در پسران مبتلا به ديابت، احتمال ابتلا به بالانيت بيشتر است. از آنجایی که اینحالت می تواند با بیماری های پوستی نیز مرتبط باشد، اگزما در پسران هم ممکن است بر اندام تناسلی تأثیر بگذارد. با این حال، بالانیت می تواند هر پسری را تحت تأثیر قرار دهد و به ویژه در افراد زیر 5 سال شایعتر است.

بالانیت در کودکان همچنین می تواند با شرایطی به نام فیموزیس همراه باشد که در صورت سفت ماندن پوست ختنه گاه در هنگام جمع شدن اتفاق می افتد. پوست ختنه گاه معمولاً از ناحیه کلاهک جدا شده و در سنین 2 تا 6 سالگی جمع می شود. علائم بالانیت احتمالاً قبل از جمع شدن پوست ختنه گاه یا اگر در سنین بعدی سفت و تنگ باقی بماند، بروز می کند. در صورت عدم درمان مشکل، بالانیت مکرر در کودکان همچنین می تواند احتمال تداوم فیموز را در سنین بالاتر افزایش دهد.

درمان بالانیت

بالانیت در کودکان معمولاً از طریق علائم و بررسی آلت تناسلی قابل تشخیص است. در برخی موارد، آزمایشات اضافی ممکن است برای رد سایر شرایط مانند عفونت هایی که می توانند علائم مشابه ایجاد کنند، مورد نیاز باشد. آلت تناسلی مرد باید تا حد ممکن تمیز و خشک باشد. باید با آب ولرم شسته شود. نیازی به استفاده از صابون یا سایر محصولات نیست که باعث تحریک پوست لطیف این ناحیه شود. آلت تناسلی مرد باید قبل از لباس پوشیدن با دقت خشک شود.

تمیز کردن آلت تناسلی مرد می تواند علائم بالانیت را تسکین داده و احتمال بازگشت دوباره این بیماری در آینده را کاهش دهد.

استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی و کرم های موضعی ضد قارچ برای درمان عفونت های باکتریایی و قارچی ممکن است در برخی موارد تجویز شود. در بسیاری از موارد، بالانیت در کودکان بیشتر به دلیل تحریک است تا عفونت. برای تسکین علائم ممکن است یک کرم استروئیدی برای درمان بالانیت توصیه شود. علائم بالانیت باید ظرف چند روز بهبود یابد ، اما اگر پزشک دارویی تجویز کرده باشد، انجام دوره کامل درمان بالانیت مهم است. درمان بالانیت معمولاً بسیار موثر است و با رعایت بهداشت شخصی می توان احتمال بازگشت علائم را به حداقل رساند.

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین اورولوژی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید