عوارض مواد شوینده برا کودکان

0
7,050
255879.jpeg alt_text
255879.jpeg caption

مواد شوینده همیشه یکی از اصلی ترین وسایل کار مادران عزیز در خانه است. این روزها با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و همچنین شیوع عفونت ویروسی کرونا نیاز و استفاده روزانه از انواع مواد شوینده بشدت افزایش پیدا کرده است. ظرف نگه داری مواد شوینده شکل و رنگ های جذابی دارد. کودکان بخصوص در سنینی که هنوز شناخت کافی نسبت به محیط پیرامون خود ندارند و شروع به کنجکاوی و یادگیری کرده اند، ممکن است نسبت به شوینده ها نیز کنجکاوی کنند و بصورت اتفاقی این مواد را بخورند و دچار مسمومیت گردند. گاهی گاز متساعد شده از مواد شوینده نیز می تواند باعث درگیری و ایجاد مسمومیت با شوینده ها شود .

علایم مسمومیت با شوینده ها

 

علایم کودک معمولا باتوجه به نوع ماده شوینده و مقدار مصرف شده توسط کودک متفاوت است. هرچه کودک میزان بیشتری از مایع را خورده باشد احتمال اسیب بیشتر است . هرگونه ماده شوینده، سفید کننده، جرم گیرها ،نفت، رنگ و حتی صابون میتواند باعث ایجاد مسمومیت در کودکان شود. برخلاف تصورم مردم، سفید کننده ها و مواد قلیایی بسیار بیشتر از جوهرنمک و مواد اسیدی باعث ایجاد اسیب شدید می شوند، به گونه ای که می توانند موجب سوختگی شدید و سوراخ شدن مری گردند . تماس پوستی کودک با مواد شوینده باعث ایجاد قرمزی ، سوزش و درجاتی از سوختگی در پوست کودک میشود. درصورت تنفس و استنشاق گاز متساعد شده از شوینده ها درگیری تنفسی بصورت تورم راه هوایی رخ می دهد و نفس کشیدن کودک سخت می شود. معمولا ریه های کودکان بیش از بزرگسالان مستعد اسیب است. در صورت بلع مواد شوینده همانطور که اشاره شد، بسته به نوع و مقدار ماده خورده شده علایم تفاوت است. لب های کودک متورم و قرمز می شود ،تاول اطراف دهان ایجاد می شود و می تواند باعث ایجاد علایمی از جمله دل درد، تهوع و استفراغ در کودک شود که استفراغ کودک ممکن است خونی باشد. در موارد شدید حتی سوختگی و اسیب شدید به مری ایجاد می شود.

نکات لازم در برخورد با کودکی که با مواد شوینده تماس داشته است

 

 مهمترین نکته در این مواد حفظ آرامش و مراجعه به اورژانس است. معمولا مواد شوینده طعم ناخوشایندی دارند و خوشبختانه در اکثر موارد کودک مقدار کمی از انها را خورده است . تا جای ممکن دهان کودک را با اب بشویید و از مواد شوینده پاک کنید تا از تورم و سوختگی لب ها و دهان کودک جلوگیری شود . حتما ظرف حاوی مواد شوینده را با خود به اورژانس ببرید تا پزشک از نوع ماده و میزان مایع احتمالی خورده شده توسط کودک اگاهی پیدا کند . برخی از والدین کودک را مجبور به استفراغ می کنند زیرا فکر می کنند با اینکار مواد شوینده از بدن کودک دفع می شود.  به هیچ عنوان کودک را مجبور به استفراغ نکنید زیرا با برگشت محتویات خورده شده به دهان احتمال سوختگی و اسیب مری دوبرابر میگردد و اینکار احتمال اسیب به راه هوایی را نیز بیشتر میکند و شرایط بدتر می گردد.لطفا از درمان های خانگی و دادن موادی مثل جوش شیرین به کودک جهت خنثی کردن اثر مواد شوینده بپرهیزید و کودک را سریعا به اورژانس بیمارستان برسانید .

مسمومیت با مواد شوینده ها

 

در مسمومیت با مواد شوینده ها مهمترین نکته حفظ راه هوایی می باشد، زیرا در اثر تماس با مواد شوینده ممکن است راه هوایی دچار تورم و تنگی شود و تنفس کودک را با مشکل روبرو کند که در این موارد نیاز به انجام مراقبت های تنفسی است .
از جمله نکات دیگر چک کردن ضربان قلب و فشارخون کودک توسط پزشک است که در موارد مسمومیت معمولا کاهش پیدا می کند.

پیشگیری از مسمومیت در کودکان

برای پیشگیری از بروز چنین حوادثی بهترین کار قرار دادن مواد شوینده دور از دسترس کودکان است. بهتر است درب قفسه نگه داری مواد شوینده قفل باشد . هربار بعد از مصرف درب ظروف حاوی مواد شوینده را محکم ببندید و هیچگاه مواد شوینده را از ظرف اصلی خود به داخل بطری یا ظروف دیگر منتقل نکنید زیرا حتی بزرگ ترها نیز ممکن است به اشتباه انرا بجای نوشیدنی مصرف کنند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص کودک ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید