مراقبت از نیش حشرات

0
2,664
544430.jpeg alt_text
544430.jpeg caption

بیشتر واکنش ها به نیش حشرات و نیش خفیف است و باعث می شود کمی بیشتر از قرمزی، خارش، لک و تورم جزئی ایجاد شود. به ندرت، نیش حشرات مانند زنبور عسل، زنبور، مورچه آتشین یا عقرب می تواند منجر به واکنش های شدید شود. البته نیش برخی از حشرات در شب می تواند خواب آرام شبانه را برهم بزند و حتی عوارضی هم چون خارش صبحگاهی را به همراه داشته باشد.

 مراقبت از نیش حشرات

برای مراقبت از نیش حشرات یا نیش که باعث یک واکنش خفیف می شود:

  • برای جلوگیری از گزش و نیش بیشتر، به یک منطقه امن بروید.
  • در صورت لزوم، نیش را بردارید.
  • منطقه را با آب و صابون بشویید.
  • یک کمپرس سرد بکارید. از پارچه ای مرطوب شده با آب سرد یا پر از یخ استفاده کنید. این به کاهش درد و تورم کمک می کند. اگر آسیب دیدگی روی بازو یا پا است ، آن را بلند کنید.
  • کرم هیدروکورتیزون، 0.5 یا یک درصد کرم هیدروکورتیزون ، لوسیون کالامین یا خمیر جوش شیرین را روی محل گزش یا چندین بار بخور دهید تا علائم شما از بین برود.
  • برای کاهش خارش، آنتی هیستامین (بنادریل، دیگران) مصرف کنید.
  • معمولاً علائم و نشانه های نیش یا نیش در یک یا دو روز از بین می رود. اگر نگران هستید حتی اگر واکنش شما جزئی باشد با پزشک خود تماس بگیرید.
  • تماس با نیش حشرات برای هر فردی ممکن است رخ دهد اما برای برخی افراد خطرناکتر است.

در صورت این علائم با 115 تماس بگیرید

نیش حشرات

به دنبال گزش فرد  دچار کهیر ناگهانی، تورم در صورت ، مشکل در تنفس، سرگیجه یا غش شده است. یک واکنش آلرژیک جدی نسبت به نیش حشرات یا نیش قبلاً داشته است. نیش حشرات و نیش در کودکان خردسال ممکن است دردناک، ترسناک یا تحریک کننده باشد، اما بندرت موجب نگرانی می شوند مگر اینکه فرزند شما واکنش آلرژیک داشته باشد.

این اقدامات را بلافاصله در انتظار کمک پزشکی انجام دهید:

  • از شخص بپرسید آیا خودش قلم اپی نفرین  دارد که یک حمله آلرژیک را درمان کند.
  • اگر داشت برای تزریق دارو به وی کمک کنید. این کار معمولاً با فشردن فشار خودکار بر روی ران فرد و نگه داشتن آن در محل برای چند ثانیه انجام می شود.
  • لباس های تنگ را شل کنید و شخص را با پتو بپوشانید. به او چیزی برای نوشیدن ندهید.
  • اگر فرد استفراغ می کند، برای جلوگیری از خفگی او را به پهلو قرار دهید.
  • اگر فرد علائم گردش خون مانند نفس کشیدن، سرفه یا حرکت را نشان نمی دهد، CPR را شروع کنید.

 

در این شرایط  با پزشک تماس بگیرید:

کودک شما در نزدیکی دهان نیش زده  شده است. به نظر می رسد که این منطقه بزرگتر یا قرمزتر شده و یا در حال متورم شدن است که نشانه های عفونت است.

این اقدامات را  برای کودکان انجام دهید:

1. نیش را در بیاورید (برای نیش زنبور عسل)

زنبور عسل وزنبور زرد تنها حشره هایی هستند که یک نیش را در پوست باقی می گذارند. منطقه را با استفاده از ناخن یا کارت اعتباری خراش دهید تا آن را بردارید. نیشرا با انگشتان یا موچین فشار ندهید چون می تواند زهر بیشتری را تزریق کند.

2. منطقه را تمیز کنید

جای نیش را با صابون و آب ملایم بشویید.

3. علائم را درمان کنید

جواهرات تنگ را از ناحیه نیش جدا کنید چون اگر متورم شود به سختی می توان آنها را در آورد. منطقه را به مدت 10 دقیقه سرد کنید و 10 دقیقه کمپرس سرد را بردلرید. سپس دوباره این کار را تکرار کنید. اگر نیش روی بازو یا پا بود ، اندام را بالا نگهدارید. تسکین دهنده درد که برای نوزادان یا کودکان تهیه شده است، از جمله استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil)، می توانند کمک کنند.  آنتی هیستامین تهیه شده برای کودکان ممکن است به کاهش تورم و خارش کمک کند. می توان به صورت خوراکی  مصرف کرد یا موضعی در محل نیش قرار داد. قبل از استفاده از آنتی هیستامین در نوزادان یا کودکان نوپا، با متخصص اطفال تماس بگیرید. مخلوط جوش شیرین و آب یا لوسیون کالامین را برای درمان خارش  بر محل نیش بمالید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص نوبت بگیرید.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید