مزوتراپی چیست و چه تاثیراتی دارد؟

0
1,098
614276.jpeg alt_text
614276.jpeg caption

مزوتراپی روشی غیر تهاجمی و غیرجراحیست که برای درمان ریزش مو بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش تزریقات کوچک سطحی در لایه مزودرم پوست که حاوی فولیکول های مو است صورت می گیرد. این لایه تقریبا در عمق ۱ میلی متری زیر سطح پوست قرار دارد. مزوتراپی دهه هاست که برای پرپشت کردن و افزایش ضخامت موها، هم در آقایان و هم در خانم ها استفاده می شود. گرچه هنور اثر آن بطور قطعی اثبات نشده است. این درمان ریشه در فهم این موضوع دارد که بیشتر ریزش موها بعلت کمبود های مواد معدنی و ویتامین ها و یا به هم ریختن تعادل هورمونی ایجاد می شوند. برای درمان ریزش مو، ماده مخصوص مزوتراپی که کوکتل نامیده می شود به نزدیکی فولیکول موها در لایه مزودرم تزریق می شوند. این کوکتل ها معمولا حاوی مواد شیمیایی خاص، مواد معدنی و ویتامین ها، آمینو اسید ها بطور پایه هستند و برحسب نیاز بیمار مواد دیگری مانند فیناسراید و یا ماینوکسیدیل به این کوکتل ها اضافه می گردد. برای بروز اثر درمانی حداقل به چهار هفته پشت سر هم مزوتراپی نیاز است. برای مشاهده اثر کامل مزوتراپی، بطور میانگین شش ماه درمان با فواصل معین نیاز است.  ( حدودا ۱۰ جلسه)

مزوتراپی اثر دوگانه ای در درمان دارد

۱. اثر فیزیکی: که بعلت ورود سوزن های ظریف به پوست، پوست تحریک شده و جریان خون افزایش می یابد و بدنبال افزایش جریان خون، خونرسانی به فولیکول مو تقویت می شود. از طرفی ساخت کلاژن و الاستین در پوست تحریک می شود.

۲. اثر شیمیایی: که مواد تزریق شده در پوست باعث تحریک رشد مو می شوند.

چرا درمان مزوتراپی؟

در حال حاضر قرص های بسیاری برای درمان ریزش مو وجود دارند. اما بعد از خوردن قرص ها، مواد موثره موجو در قرص چرخه ای در بدن طی می کنن که موجب می شود در نهایت مقدار کمی از آن ماده به فولیکول مو برسد. مزیت مزوتراپی این است که ماده مورد نیاز مو را بطور مستقیم در اختیار فولیکول می گذارد.  علاوه براین میزان جذب محلول های موضعی مانند ماینوکسیدیل از پوست زیاد نیست و بعلت خاصیت چرب کنندگی این محلول، بسیاری از افراد مایل به استفاده از آن نیستند. اما در مزوتراپی دوز کمی از ماینوکسیدیل بطور مداوم در دسترس مو قرار می گیرد و تحقیقات نشان داده اند که نسبت به ماینوکسیدیل موضعی موثرتر است. عوارض مزوتراپی معمولا ناشی از ورود سوزن به پوست است که ممکن است موجب خارش، سوزش، ورم و یا درد شود.

نتیجه گیری

در مورد اینکه چه روش درمانی برای ریزش مو ی شما انتخاب شود، به پزشک شما و شما بستگی دارد. اما در صورتی که در کنار درمان های دیگر، مزوتراپی هم انجام گیرد، نتیجه رضایت بخش تری برای بیمار حاصل می شود. مزوتراپی همچنین برای  کاهش چربی زیر جلدی، درمان سلولیت، جوان سازی پوست (کاهش چین و چروک) و جراحی پلک پایین مورد استفاده قرار می گیرد. اما اثر آنها بطور کامل مشخص نیست.

موارد منع مزوتراپی

  • بیمار دیابت وابسته به انسولین
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین
  • سابقه سکته مغزی
  • حاملگی
  • سابقه بیماری های لخته عروقی

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید