هفته سی بارداری | تغییرات هفته 30 حاملگی

0
38
هفته سی بارداری

در هفته سی بارداری، سرعت رشد جنین و وزن او افزایش می‌یابد. ممکن است در این هفته با رشد رحم علائمی را تجربه کنید. اگر در هفته سی ام بارداری هستید یا به زودی به آن وارد می‌شوید، در این مطلب به توضیحات مربوط به این مرحله از بارداری پرداخته‌ایم. نحوه رشد جنین، تغییرات در بدن شما و اینکه شکمتان چقدر بزرگ می‌شود، نیازمند توجه خاصی است. 

همچنین، بررسی آزمایش‌هایی که باید در این هفته انجام شوند و نکات مربوط به مراقبت از خود و جنین نیز از مواردی است که در این هفته باید به آن‌ها توجه شود. اگر علائم خاصی در بارداری خود مشاهده می‌کنید، حتماً به متخصص زنان و زایمان یا دکتر مامایی مراجعه کنید. مراجعه به پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

اگر در هفته سی بارداری به سر می‌برید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر زنان زایمان در سایت طبینجا با پزشک خوددر ارتباط باشید تا با خیال آسوده دوران بارداری خود را سپری کنید.

هفته سی ام بارداری

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و نهم بارداری

هفته سی بارداری چگونه است؟

در هفته سی بارداری، در ماه هفتم حاملگی قرار دارید و تنها دو ماه تا زمان زایمان باقی مانده است. شکم شما به آرامی بزرگ‌تر شده که این باعث ایجاد علائمی در بدن شما می‌شود. ممکن است برخی از علائمی که در ماه‌های ابتدایی بارداری داشتید، در این مرحله دوباره ظاهر شوند. همچنین، در این ماه‌های پایانی بارداری، دوباره ممکن است دچار تکرر ادرار شوید و مشکلات خواب داشته باشید.

بر اساس تقویم بارداری، در هفته سی ام بارداری، بخش بزرگ رشد جنین وابسته به مغز است. سلول‌های مغز رشد بیشتری می‌کنند و عملکرد‌های مختلف مغز شکل می‌گیرد. اکنون می‌توانید به‌راحتی حرکات جنین را حس کنید و نباید فراموش کنید که ضربان قلب جنین را نیز بشمارید. بهترین شانس برای رشد سالم جنین شما، ادامه دادن به مراقبت‌های پزشکی و تغذیه مناسب است.

بررسی علائم هفته ۳۰ حاملگی 

در هفته سی بارداری، برخی از علائم همچنان ادامه دارند و برخی دیگر ظاهر می‌شوند. این شامل انقباضات براکستون هیکس، خستگی، تورم پا، برجستگی ناف، تنگی نفس، کمردرد، سوزش سر دل، مشکلات خواب و همچنین سندروم تونل کارپال می‌شود. 

این سندروم عارضه‌ای است که باعث درد مچ دست می‌شود و حدود ۶۲٪ از زنان باردار در این مرحله این مشکل را گزارش کرده‌اند. همچنین نوسانات خلقی نیز ممکن است در این مرحله دوباره ظاهر شوند که مشکلات خواب، ناراحتی جسمی و نگرانی درباره زایمان و مادر شدن ممکن است باعث تغییرات در خلق و خو شود.

بررسی وضعیت جنین در هفته سی‌ام بارداری

در هفته سی بارداری، جنین به طول حدود ۲۷٫۵ سانتی‌متر می‌رسد و از سر تا پا اندازه آن تقریبا ۴۰ سانتی‌متر است. وزن جنین در این هفته حدود ۱۵۰۰ گرم است. در این مرحله از بارداری، جنین به رشد سریع‌تری دست پیدا کرده و برای زندگی خارج از رحم آماده می‌شود. سیستم‌های اصلی بدن جنین در حال تشکیل و بلوغ هستند.

در سه‌ماهه سوم بارداری، سکسکه جنین افزایش می‌یابد و ممکن است انقباضات ماهیچه‌های تنفسی را احساس کنید که نشان‌دهنده تحریک مغز است. مغز جنین نیز در این هفته با سرعت بیشتر رشد می‌کند و شیارها و فرورفتگی‌های خاصی روی آن ایجاد می‌شود.

همچنین، لانوگو (موهای ظریف سطح بدن جنین) از بین می‌رود و مغز استخوان جنین وظیفه ساخت گلبول‌های قرمز خون را به عهده می‌گیرد. سلول‌های پوست جنین هم شروع به ساخت ملانین می‌کنند که باعث پوست تیره‌تر می‌شود. این تغییرات همگی نشان‌دهنده آماده‌سازی جنین برای زندگی خارج از رحم است.

تغییرات بدن در هفته سی بارداری

در هفته ۳۰ از بارداری، شکم شما به اندازه‌ای بزرگ شده است که پاهای خود را نمی‌توانید ببینید. همچنین، ممکن است شاهد بزرگ‌شدن پاهای خود باشید. اما به‌هیچ وجه نگران نباشید، زیرا استخوان پا تغییری نمی‌کند و افزایش وزن و تورم باعث رشد رباط‌های پا می‌شوند. به همین دلیل، پای شما ممکن است نیم یا یک سایز بزرگ‌تر از قبل بشود. 

تورم پا پس از زایمان به طبع خود رفته و از بین می‌رود، اما ممکن است طول کف پا شما ۲ تا ۱۰ میلی‌متر افزایش یابد. انقباضات رحمی در ماه‌های آخر بارداری اتفاقی طبیعی است که برای آمادگی برای زایمان اتفاق می‌افتد. اگر انقباضات براکستون هیکس شدیدی تجربه می‌کنید، بهتر است استراحت کنید و به پهلو دراز بکشید.

هفته 30 حاملگی

پیشنهاد مطالعه: هفته بیست و هشتم بارداری

بایدها و نبایدها در هفته سی‌ام حاملگی 

یکی از مشکلات رایج که در هفته سی بارداری با آن روبرو می‌شوید، سندروم تونل کارپال است که با ایجاد درد مچ دست همراه است و اغلب در سه‌ماهه سوم بارداری اتفاق میفتد. برای تسکین این درد می‌توانید در خانه برخی نکات ساده را رعایت کنید. اما اگر این روش‌ها نتیجه ندهد، حتما به پزشک مراجعه کنید و احتمالا نیاز به داروی مسکن، فیزیوتراپی یا درمان دیگری دارید.

همچنین برای برنامه‌ریزی کارهای بعد از زایمان، از همین حالا شروع کنید. اگر نیاز به کمک دیگری دارید، حتما از این هفته شروع کنید به جستجو برای شخصی که در کارها به شما کمک کند. همچنین برای فرزند خود، به دنبال یک متخصص اطفال خوب بگردید. برای این منظور می‌توانید از طریق مشاور آنلاین با متخصصین کودکان و اطفال  کمک بگیرید.

سخن پایانی

در هفته سی بارداری، جنین شما به اندازه حدود ۲۷٫۵ سانتی‌متر رشد کرده و چربی زیر پوست بیشتر شده است. پوست شما صاف‌تر شده است و فعالیت مغز جنین نیز افزایش یافته است. او می‌تواند دست‌های خود را بگیرد و به تمرینات تنفسی بپردازد. شما ممکن است حس سکسکه جنین را بیشتر احساس کنید.

در این هفته، شکم شما بسیار بزرگ شده است و پاهای خود را نمی‌توانید ببینید. ممکن است با تنگی نفس، کمردرد، تورم پا و خستگی روبرو شوید. برای ویزیت، به پزشک خود مراجعه کنید تا وزن و فشارخون شما اندازه‌گیری شود و نمونه ادرار از شما گرفته شود. در این هفته، نیازی به انجام سونوگرافی نیست.

سوالات متداول در مورد هفته سی بارداری

هفته سی ام بارداری چند ماهگی می‌شود؟

در هفته سی ام بارداری، به ماه هفتم وارد می‌شوید. فقط دو ماه از زمان زایمان شما باقی مانده است.

چرا در هفته سی حاملگی احساس می‌کنم جنین در رحم مچاله شده است؟

احساس مچاله شدن جنین در رحم در این هفته از بارداری کاملاً طبیعی است. با افزایش رشد عضلات و چربی، جنین بیشتر حرکت می‌کند و ممکن است دست‌ها و پاها را به هم نزدیک کرده و خود را به شکل مچاله شده ببندد.

علت تکرر ادرار در هفته ۳۰ بارداری چیست؟

تکرر ادرار در هفته سی ام بارداری نیز اتفاق معمولی است. با رشد جنین، فشار رحم بر روی مثانه افزایش می‌یابد و نیاز به تخلیه ادرار زیاد می‌شود.

آیا داشتن یبوست و نفخ در هفته سی‌ام بارداری طبیعی است؟

بله، یبوست و نفخ در این مرحله از بارداری بسیار معمول است. تغییرات هورمونی، شل شدن ماهیچه‌ها و فشار رحم بر روی دستگاه گوارش می‌تواند باعث یبوست شود و در نتیجه نفخ در شکم افزایش یابد. بهتر است اگر یبوستی وجود دارد، آن را کنترل کنید تا نفخ کاهش یابد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید