هفته سی و یک بارداری | هفته 31 حاملگی

0
26
هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یک بارداری، افزایش سایز شکم و وزن ممکن است منجر به آهسته شدن حرکات شما شود. به بدن خود توجه ویژه داشته باشید و به خود استراحت دهید. در این مطلب، با تغییرات بدن و زندگی مادر، تغییرات جنین، عوارض شایع بارداری، مراقبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پزشکی، خودمراقبتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته ۳۱ بارداری آشنا خواهید شد. پس با ما همراه باشید. 

اگر در هفته سی و یک بارداری به سر می‌برید از طریق مشاوره آنلاین با دکتر زنان زایمان در سایت طبینجا با پزشک خوددر ارتباط باشید تا با خیال آسوده دوران بارداری خود را سپری کنید.

تغییرات بدن و زندگی مادر در هفته ۳۱ ام بارداری 

ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سبک مانند شنا و پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی، با تأیید پزشک، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به نگه داشتن وزن شما در حد مطلوب کمک کنند. تا زمانی که ورزش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سبک باعث افزایش تنگی نفس شما نشوند، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به انجام دادن آنها ادامه دهید. 

اگر تا به حال انقباضات براکستون هیکس را تجربه نکرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید، از هفته سی و یک بارداری این انقباضات نامنظم رحم که حدود ۳۰ ثانیه طول ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشند را تجربه خواهید کرد. تا زمانی که انقباضات نامنظم هستند، نیاز به نگرانی نیست؛ زیرا درد زایمان به صورت انقباضاتی با فواصل منظم رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. 

همچنین، در سه ماهۀ سوم بارداری، اکثر زنان به نوعی به تورم در ناحیۀ قوزک پا و پاها دچار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. با نزدیک شدن به موعد زایمان، داشتن کمی اضطراب طبیعی است، اما اگر اضطراب و ترس زیادی دارید، باید با یک نفر صحبت کنید و یا از پزشک خود مشورت بگیرید تا استرس را کاهش دهید. 

داشتن فرزند مسئولیت بزرگی است و ممکن است احساسات مختلفی در این رابطه به وجود آید، اما با اطمینان از آمادگی برای شرایط اضطراری احتمالی،‌ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از میزان اضطراب خود کاسته و بهتر با آن کنار بیایید.

هفته سی و یکم بارداری

پیشنهاد مطالعه: هفته سی ام بارداری

تغییرات جنین در هفته سی و یک بارداری

احتمالاً متوجه شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید که در هفته سی و یک بارداری وقتی با نوزادتان حرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنید، او بیشتر حرکت می‌کند. اکنون که بدن او رشد کرده، ممکن است ضربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی را احساس کنید که محکم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر هستند و حتی ممکن است باعث ایجاد درد در شما شوند.

وزن نوزادتان احتمالاً ۱/۵ کیلوگرم است و چهل سانتی‌متر قد دارد. شکم او مثل شکم بوداها گرد و سفت بوده؛ چون کبد او به سرعت مشغول تولید سلول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قرمز خون است. بعضی از نوزادان در هفته سی و یکم حاملگی کاملاً در سر خود مو دارند، ولی بعضی دیگر مثل پوست تخم مرغ تاس هستند. 

سکسکه کردن در این مرحله برای نوزادان کاملاً طبیعی است و گاهی ممکن است این سکسکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها آنقدر قوی باشند که نصف شب شما را از خواب بیدار کنند. اگر دوست دارید کمی تفریح کنید، روی شکم خود چراغ روشنی را قرار دهید و حرکات جنین خود را بررسی کنید. اگر حرکت نکرد، حتماً خوابیده است. چند ساعت بعد دوباره امتحان کنید. 

همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید روی شکم خود فشار بیاورید تا پاسخ او را با لگد زدن ببینید و یا یک کتاب روی شکمتان قرار دهید تا او با ضربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و لگدهایش آن را حرکت دهد و از روی شکمتان پرت کند. 

عوارض شایع در هفته سی و یک بارداری 

در هفته سی و یک بارداری تغییرات در پستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، هموروئید یا بواسیر و اختلالات خواب، از جمله مواردی هستند که برخی از زنان در این هفته با آن درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اما باید توجه داشت که این ها عوارض رایج هفته ۳۱ نیستند و فقط برخی از زنان ممکن است با آنها روبرو شوند. عوارض شایع بارداری که بیشتر زنان در هفته ۳۱ با آنها مواجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، شامل موارد زیر است:

  • کمردرد
  • یبوست
  • تنگی نفس
  • تورم پاها
  • تکرر ادرار
  • گرفتگی عضلات پا
  • ترشحات پستان
  • انقباضات بدون درد رحم
  • تغییرات خلق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وخو
  • سوزش معده و سوءهاضمه

مراقبت های پزشکی هفته سی و یک بارداری 

از هفته سی و یک بارداری تا هفته سی و چهارم بارداری، شما فرصت دارید تا برای انجام معاینات روتین بارداری در سه ماهۀ سوم به پزشک یا مامای خود مراجعه کنید. در معاینات سه ماهۀ سوم، پزشک علاوه بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی وضعیت عمومی سلامت شما و جنین، علائم و نشانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خطرسازی مانند دیابت بارداری و پره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکلامپسی را نیز در شما بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. 

پزشک با گرفتن فشار خون، بررسی هر نوع تورم در دست و پاها و همچنین گرفتن وزن شما، مطمئن خواهد شد که بارداری به صورت معمول پیش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. اگر در معاینات، نیاز به بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بیشتری باشد، پزشک ممکن است آزمایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکمیلی را نیز برای شما بنویسد. 

پزشک معمولا با انجام معاینات و بررسی دهانه رحم و ترشحات آن، احتمال زایمان زودرس را ارزیابی می‌کند. جهت مطالعه بیشتر مقاله پیشگیری از زایمان زودرس را مطالعه کنید. همچنین، ممکن است پزشک در جلسات مشاوره در مورد زایمان، روش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنترل درد زایمان و علائم شروع درد زایمان صحبت کند. اگر سوال یا نگرانی خاصی درباره زایمان یا مسائل دیگر دارید، این جلسات بهترین زمان برای صحبت با پزشک در مورد آنهاست. 

خود مراقبتی در هفته ۳۱ بارداری 

در صورت تورم پاها در طول حاملگی مخصوصا هفته سی و یک بارداری، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید با بالا قرار دادن پاهای خود، پرهیز از ایستادن طولانی، ورزش منظم پاها از طریق پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روی یا شنا، و استفاده از جوراب یا جوراب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شلواری واریس، شدت آن را کاهش دهید. اگر دچار گرفتگی عضلات پا هستید، تمرینات کششی و ماساژ نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بهبود آنها را تسریع کند. 

برای کاهش تکرار ادرار، مصرف چای و قهوه را کاهش دهید و سعی کنید هنگام ادرار کردن به سمت جلو خم شوید تا مثانه کاملا خالی شود. خوردن غذاهای سرشار از فیبر، میوه، سبزیجات و مایعات نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در بهبود یبوست کمک کند. 

برای پیشگیری از کمردرد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید تمرینات تقویت عضلات کمر را انجام داده و برای کاهش سوزش معده، از مواد غذایی محرک مانند غذاهای ادویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار و چرب اجتناب کنید. برای کم کردن از میزان تنگی نفس، به خاطر داشته باشید که هنگام فعالیت، فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. همچنین اگر دچار ترشحات پستان شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید و این اتفاق آزارتان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، از پدهای ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند و این رطوبت را جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

هفته 31 حاملگی

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته ۳۱ ام حاملگی 

در هر زمانی از دوران بارداری که با درد شدیدی مواجه شدید، بایستی با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه این درد خطری برای شما و جنینتان ایجاد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما حفظ سلامت خود و جنین در طول بارداری بسیار حائز اهمیت است. 

لازم است در هفته سی و یک بارداری به علائم خطرساز بیش از پیش توجه کرده و از طریق مشورت با پزشک، سلامتی خود را حفظ کنید. برخی از علائمی که در نیمه دوم بارداری توجه به آنها لازم است، شامل موارد زیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند:

  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • حساسیت به لمس
  • تغییر در بینایی مثل نابینایی موقت
  • مشکلات دیداری مثل تاری دید یا جرقه زدن چشم
  • درد در ناحیۀ زیر دنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و بالای شکم
  • تورم ناگهانی در صورت و دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها

این علائم ممکن است نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده پره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکلامپسی باشند. در صورت عدم دریافت مراقبت پزشکی صحیح، این مشکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای شما و فرزندتان خطرناک باشد. بنابراین، در صورت مشاهده این علائم، باید به سرعت به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. علاوه بر این، همیشه باید به علائم زایمان زودرس نیز توجه کنید. زایمان زودرس طی این هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و در صورت تشخیص در زمان مناسب و دریافت مراقبت پزشکی کافی، خطری برای شما و جنین به همراه نخواهد داشت. برای تشخیص و اقدام به موقع، لازم است به علائم زایمان زودرس که در زیر آمده، توجه کنید و در صورت داشتن هر یک از آنها، به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید:

  • انقباضات رحمی
  • لکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی یا خونریزی واژینال
  • فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد
  • دردهای کرامپی شبیه قاعدگی
  • بیشتر یا رقیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شدن حجم ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای روشن

سخن پایانی

اگر شاغل هستید، هفته سی و یک بارداری زمان مناسبی برای برنامه ریزی دوران مرخصی زایمان است. درمورد این فرآیند اقدامات لازم را انجام دهید. مطمئن شوید همه مدارک و وسایل را آماده کرده اید. برنامه ریزی از استرس شما کمتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. 

حتما در کلاس های قبل از زایمان شرکت کنید تا آمادگی های لازم را هر لحظه برای زایمان داشته باشید و هنگامی که درد به سراغ شما آمد، بتوانید شرایط خود را تا حدی کنترل کنید و غافلگیر نشوید.

سوالات متداول در مورد هفته سی و یک بارداری  

وزن و قد جنین در سی و یک هفتگی چقدر است؟

وزن جنین در این هفته تقریبا ۱/۵ کیلوگرم و قد او ۴۰ سانتی متر است.

آیا سفت شدن قسمتی از شکم مادر خطر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناک است؟

خیر، طبیعی است چون در این هفته جنین دست و پایش را جمع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که شما آن را به صورت سفت شدن یک طرف شکم حس می کنید.

آیا نوشیدن آب زیاد در روز در هفته سی و یک بارداری، ورم بدن را بدتر می‌کند؟

خیر، شاید فکر کنید که نوشیدن زیاد آب باعث تجمع مایعات در بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما این اشتباه است. در واقع، نوشیدن آب باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که طبق خاصیت اسمزی، آب از بافت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خون جذب و سپس از طریق کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بدن دفع شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید