بهترین خوراکی در زمان سرماخوردگی

0
1,074
424113.jpeg alt_text
424113.jpeg caption

سرماخوردگی یکی از بیماریهای شایع است که با توجه به برودت هوا در فصل زمستان و تضعیف سیستم ایمنی در هوای سرد، افزایش می یابد. همچنین در این مورد باید گفت که کودکان باتوجه به سیستم ایمنی ضعیفی که نسبت به بزرگسالان دارند بیشتر در معرض سرماخوردگی که خود یک نوع ویروس است قرار میگیرند که این امر باعث درگیری خانواده ها و نگرانی و ناراحتی والدین میشود. ویروس سرماخوردگی از طریق ذرات آلوده موجود در آب بینی و دهان فرد مبتلا قابل سرایت است. لذا میبایست از هرگونه تماس با افراد مبتلا خودداری کرد. شستن مکرر دستها بهترین روش پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی میباشد. از علائم سرماخوردگی میتوان خستگی، بدن درد، آبریزش بینی، سرفه، التهاب گلو و گوشها، تب و … را نام برد. لذا امکان دارد باکتری و یا میکروب هم به آن اضافه گردد که در اینصورت میبایست آنتی بیوتیک مناسب البته با تجویز پزشک مصرف گردد. لذا تا وقتی که سرماخوردگی یک ویروس باشد مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمیگردد و تنها مصرف داروهای تسکین دهنده مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب نظیر آنتی هیستامین ها جهت بهبود علائم کفایت میکند. همچنین با مصرف برخی خوراکیها میتوان روند بهبودی بیماری را کوتاه تر نمود. لازم به ذکر است رعایت بهداشت فردی و مراقبتهای لازم احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش میدهد. اما گاهی اتفاق می افتد که با انجام اقدامات پیشگیرانه به این بیماری رایج مبتلا میشویم. لذا برخی از خوراکیهای لازم میتواند برای فرد مبتلا مفید واقع شود.

بهترین خوراکی در زمان سرماخوردگی

۱_ بهترین خوراکی در زمان سرماخوردگی نوشیدن مایعات و سوپهای گرم است. سوپ مرغ نیز بسیار مفید است. در اینصورت ترشحات پشت حلق وموکوس موجود در گلو وسیستم تنفسی رقیقتر شده و به خروج ویروس از بدن کمک میکند. میتوان در سوپ های گرم از سبزیجات تازه مانند هویچ، شلغم، کرفس، نخودفرنگی، انواع کلم، حبوبات، غلات سبوسدار، مرغ و یا عصاره مرغ استفاده کرد.

۲_میوه های تازه: خوردن میوه های تازه مانند لیموشیرین، مرکبات نظیر گریپ فروت و …نیز میتواند مفید باشد.

۳_سیر نیز حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان مانند آلیسین، روی و آهن است که باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شده و عفونتهای ویروسی را کاهش میدهد. پیازخام هم میتواند بسیار مفید میباشد.

۴_مصرف غذاهای دریایی ( بدلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب امگا۶ بوده) و غلات سبوس دار محتوی پروتئین نیز روند بهبودی بیماری را کوتاهتر میکند.

۵_خوراکیهای حاوی ویتامین C (مانند جعفری،گل کلم و…), بتاکاروتن(کدو حلوایی و هویچ)، ویتامین A (فلفل دلمه ایی) و آنتی اکسیدانها نیز بسیار مفید هستند.

۶_دمنوشهای گیاهی: مانند دمنوش آویشن، پونه کوهی، نعنا، گل ختمی، پنیرک و …به همراه زنجبیل تازه و عسل نیز میتواند علائم بیماری سرماخوردگی مخصوصا سرفه را درمان کنند.

۷_بخور آب گرم مخصوصا اگر حاوی اکالیپتوس باشد نیز بسیار مفید واقع میشود. بخور آب سرد نیز در درمان سرفه های خشک بسیار توصیه میشود.

مصرف خوراکی هایی که باعث افزایش درمان سرماخوردگی می شود

سرماخوردگی

برخی خوراکیها نیز میتوانند در افزایش طول درمان سرماخوردگی نقش به سزایی داشته باشند. شکر و غذاهای شیرین چندان مناسب به نظر نمیرسند. زیرا بدن میبایست جهت هضم آن انرژی زیادی صرف کند که این در دوران بهبودی سرماخوردگی توصیه نمیشود. غذاهای سرخ کردنی، کنسروشده،غذاها و یا نوشیدنیهای حاوی کافئین و همچنین غذاها و میوه های حساسیت زا و غذاهایی با ادویه فراوان بدلیل احتمال بروز حساسیت و تشدید بیماری منع مصرف دارد. در پایان باید گفت که استراحت برای فرد مبتلا بسیار موثر است. لذا در این دوران فرد نباید انرژی زیادی مصرف کند تا هرچه زودتر بهبود یابد.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید