تبخال لب آیا واگیردار است ؟

0
19,379
218242.jpeg alt_text
218242.jpeg caption

تبخال لب ضایعه ای پوستی آزار دهنده ای که برخی از افراد ممکن است آن را در طول زندگی خود تجربه نمایند. یکی از سوالات شایعی که مبتلایان به آن می پرسند این است که آیا تبخال لب بیماری واگیردار است ؟ برای پاسخ به این سوال باید به این ضایعه پوستی بیشتر آشنا شویم.

تبخال لب چیست ؟

علت به وجود آورنده تبخال پوستی، ویروسی به نام هرپس سیمپلکس می باشد. این ویروس می تواند در بدن به صورت نهفته باقی بماند و در صورت نیاز شروع به رشد و تکثیر نماید. رشد آن معمولا در مناطق منحصر به فرد عمدتا مرطوب و مخاطی صورت می پذیرد مانند لب ها، بینی و اندام تناسلی. بعد از ظاهر شدن تبخال بر روی پوست طول عمر آن معمولا کمتر از دو هفته می باشد. ویروس هرپس سیمپلکس که در ناحیه تناسلی به وجود می آید معمولا از طریق رابطه جنسی منتقل می گردد.

علائم تبخال

اکثر افراد حامل ویروس هرپس سیمپلکس می توانند قبل از ظاهر شدن آن بر روی پوست خود، وجود آن را حس کنند. برخی از علائم هشدار دهنده برای شروع تکثیر این ویروس عبارتند از:

• احساس گرمی در منطقه مورد نظر

• سوزش و خارش

آیا تبخال لب واگیردار است؟

تبخال لب

همانند هر ویروس دیگری که می توانند از فردی به فرد دیگر انتقال یابند، ویروس هرپس سیمپلکس نیز بعد از ظاهر شدن بر روی پوست قادر است از افراد مبتلا به افراد سالم منتقل گردد. بنابراین افراد حامل این ویروس بهتر است در زمان تکثیر آن، مراقبت های بیشتری برای عدم انتقال به سایر افراد انجام دهند. بهتر است افراد در هنگام استفاده از وسایل شخصی زیر دقت بیشتری را مد نظر قرار دهند:

• استفاده از حوله مخصوص

• استفاده از رژ لب مجزا

• استفاده از ریش تراش مجزا

• استفاده از قاشق جداگانه

پزشکان توصیه می کردند در صورتی که افراد تا بزرگسالی هیچ گونه تجربه تبخال را نداشته اند یعنی دارای این ویروس نمی باشند پس بهتر است مراقبت های بیشتری از خود داشته باشند تا به آن مبتلا نشوند. این ویروس از بین نمی رود بلکه می تواند هم چنان مقداری از آن در سیستم عصبی مرکزی برای انجام حملات بعدی نهفته باقی بماند.

روش های خانگی برای درمان تبخال

در حالی که هیچ درمان ویژه ای برای تبخال وجود ندارد، پزشکان داروهای ضد ویروسی و قرص ها را برای جلوگیری از شدت و عود آن تجویز می کنند. با این حال، استفاده از برخی از درمان های طبیعی می تواند به شما در بهبود نسبی علایم کمک کند. به این نکته توجه کنید که نباید با دست کاری سعی در از بین بردن تبخال نمایید، این کار علاوه بر دردناک بودن می تواند به گسترش بیشتر آن بینجامد. علاوه بر پماد آسیکلوویر که معمولا برای از بین بردن آن توصیه می شود می توانید از برخی روغن های گیاهی مانند روغن پونه کوهی، روغن درخت چای، اکیناسه و ژل آلوئه ورا بر روی موضع مورد نظر استفاده کنید.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید