تست سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری

0
2,727
187064.jpeg alt_text
187064.jpeg caption

تست سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری استخوان روش مشابه تصویر برداری رادیولوژی است که به سرعت می تواند تراکم استخوان را اندازه گیری کند معمولاً برای شناسایی پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان به کار برده می شود. در بیماریها ماده معدنی استخوان و تراکم آن کاهش پیدا می‌کند و احتمال شکستگی در فرد افزایش می یابد.

خطرات تست سنجش تراکم استخوان

انجام این تست خطر خاصی ندارد اما اگر باردار هستید باید به پزشک خود اطلاع دهید قبل از انجام این تست لازم نیست تغییری در رژیم غذایی ایجاد کنید می‌توانید به طور عادی غذای تان را میل کنید نوشیدنی به روش اید و هر دارویی که در حالت طبیعی مصرف می کردید را مصرف کنید البته توصیه می شود مکمل کلسیم یا داروهایی که حاوی کلسیم هستند را ۲۴ ساعت قبل از انجام این تست مصرف نکنید. طلا و جواهرات یا کارت های عابر بانک را روز انجام اسکن تراکم استخوان بهتر است همراه نداشته باشید همچنین برای انجام این است که احتمالا از شما درخواست می شود که یک گان بپوشید بعد از انجام تست نتایج به شکل یک گواهی در اختیار شما قرار داده می شود که توسط یک رادیولوژیست یا افراد آموزش دیده در این رشته تفسیر می شود.

اقدامات بعد از تست سنجش تراکم استخوان

بطوریکه انجام است سنجش تراکم استخوان شمال در دستگاه روی یک صفحه به پشت می خوابید و معمولاً ستون فقرات کمری و استخوان لگن بخش هایی هستند که در این اسکن سنجیده می شود بعد از انجام تست شما می توانید بلافاصله به فعالیت های روزانه خود برگردید. شایان ذکر است تست کمک می‌کند تا پزشک تصمیم بگیرد که آیا لازم است شما دارویی برای افزایش تراکم استخوان مصرف بکنید یا خیر برخی افراد که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند به خصوص آنهایی که داروهای حاوی کورتون مصرف می کنند باید درباره نیاز به انجام این تست با پزشک شان صحبت کنند.

 نتایج تست سنجش تراکم استخوان

نتایج اعلام شده شامل دو فرم تراکم استخوان نرمال برای افراد جوان و سالم و نوع مناسب برای هر سن است در ابتدا میزان تراکم استخوان شما با تراکم استخوان افراد سالم و جوان بین ۲۵ تا ۳۵ سال هم جنس و هم نژاد شما مقایسه می‌شود و تی اسکور نام دارد. اسکور مثبت نشان دهنده قوی تر بودن استخوان شما از حد طبیعی و اسکار منفی نشان دهنده ضعیف تر بودن آن هست. اگر میزان تراکم استخوان شما بسیار پایین تر از حد طبیعی باشد احتمال شکستگی در استخوان افزایش می یابد. بر اساس نتایج اعلام شده ممکن است برای شما آزمایش خون برای بررسی بیماری کلیوی فعالیت غده پاراتیروئید کلسیم فسفر و منیزیم خون در نظر گرفته شود تا مناسب ترین گروه دارویی برای درمان یا پیشگیری از پیشرفته کاهش و تراکم استخوان شما توصیه شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص ارتوپدی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید