تشخیص علل خواب رفتگی پا

0
1,144
483002.jpeg alt_text
483002.jpeg caption

ممکن است خیلی از شما دچار احساس خواب رفتگی در پاها شده باشید این احساس به شکل‌های مختلف توضیح داده می‌شود برخی افراد آن را به شکل  گزگز، مور مور شدن یا سوزن سوزن شدن پا عنوان می‌کنند. تمامی این تعاریف ناشی از فشار روی اعصاب اندام تحتانی است که بنا به علل مختلفی می تواند رخ دهد شایع ترین و کم خطرترین علت ماندن در یک موقعیت ثابت مثل چهار زانو نشستن یا خم شدن طولانی مدت باشد که باعث فشار روی پا شده و و باعث این احساس خواب رفتگی پا میشود سایر علل که نیاز به پیگیری دارند اختلال دیسک کمر هست که به علت ضعف عضلات کمری کم آب شدن دیسک و افزایش سن ممکن است رخ بدهد.

اگر درد از کمر به خلف ران یا قدام ران و ساق پا تیر بکشد نشان دهنده اختلال دیسک هست که نیاز به درمان دارد. گاهی اوقات این خواب رفتگی یا گزگز ساق پا به علت بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت هست که باعث نوروپاتی یا اختلال اعصاب  و بروز این علامت می شود. همچنین اختلال سدیم و  پتاسیم و منیزیم خون هم می‌توانند باعث این علامت شوند. در صورت بروز طولانی مدت این علامت و عدم بهبودی با  مصرف داروهایی از جمله گاباپنتین یا برخی داروهای گروه ضد افسردگ که باعث تسکین علائم عصبی میشوند  باید حتماً به پزشک مراجعه شود و اقدامات تشخیصی بعد از معاینه آغاز شود

 تشخیص علل خواب رفتگی پا

پزشک برای شما یک نوار عصب عضله درخواست می دهد و بر اساس تفسیر آن می تواند تشخیص دهد که اختلال ناشی از پایانه‌های عصبی است یا مشکل زمینه‌ای مثل بیماری های مغزی از جمله مولتیپل اسکلروزیس ممکن است وجود داشته باشد .تصویر برداری های بیشتر از جمله ام آر آی ستون فقرات یا مغز هم ممکن است درخواست شود.

همچنین در صورت شک به اختلالات الکترولیتی یا قند خون ممکن است آزمایش خون هم لحاظ شود. توجه داشته باشید که درمان خواب رفتگی اندام تحتانی بر اساس علت زمینه‌ای انجام می شود گرچه همانطور که ذکر شد هر کدام از این علائم با برخی داروهای ذکر شده ممکن است مدتی تسکین پیدا کنند اما برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش عوارض باید علت زمینه ای درمان شود.

پیشنهاد مطالعه: علت خواب رفتن پا در خواب

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید