تفاوت بیماری آنفولانزا و سرما خوردگی

0
1,278
543264.jpeg alt_text
543264.jpeg caption

آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی هست که توسط ویروس آنفولانزا از خانواده اورتو میکسوویروسها ایجاد میشود. سه نوع ویروس آنفولانزا تحت عنوان”ای”،”بی”،”سی” وجود دارد که نوع  اول آن مسبب اپیدمی های فصلی و سالانه آنفولانزا می باشد. این ویروس میتواند به راحتی بین انسانها منتقل شود. ویروس معمولا در ترشحات تنفسی فرد مبتلا وجود دارد که با سرفه و عطسه کردن خارج میشود. اگر این ذرات به نحوی به فرد دیگر منتقل شود، درصورت سیستم ایمنی مستعد، میتواند سبب ایجاد بیماری در آن فرد شود.

شایع ترین راه انتقال آنفولانزا

شایعترین راه انتقال از طریق دست های آلوده می باشد. از زمانی که فرد در معرض این ویروس قرار میگیرد، تا زمانی که علائم بروز پیدا کند، حدود ۲ تا ۴ روز زمان می برد که به این دوران، دوره کمون گفته می شود. شایعترین علامت ابتلا به آنفولانزا، تب شدید و بالا می باشد. همراه تب فرد، از بدن درد و کوفتگی، ضعف شدید نیز رنج می برد. گاهی اوقات در ادامه دچار سرفه های خشک نیز میشود.

خطرناک ترین علائم آنفولانزا

خطرناکترین و جدی ترین علامت ویروس آنفولانزا، دیسترس تنفسی (تنگی نفس و تنفس تند ) می باشد که به دنبال آن سطح اکسیژن خون می تواند دچار افت شود. در برخی انواع ویروس ها علاوه بر مشکلات سیستم تنفسی فوقانی و درد های عضلانی، فرد دچار علائم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ نیز می شود.

نوع خطرناک ویروس آنفولانزا

نوع خطرناکی از ویروس آنفولانزا، نوع خوکی آن بوده که میتواند سبب تب شدید، پنومونی (عفونت ریه)، سیانوزو در نهایت نارسایی تنفس شود‌. در مواردی علائم گوارشی هم دارد و فرد را دچار کاهش اشتها و اسهال و دهیدراتاسیون میکند. بیماری در کودکان، افراد مسن بالای ۵۰ سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی تنفسی و دیابت با احتمال بیشتری رخ می دهد و شدت آن هم بیشتر هست و میتواند کشنده باشد.

ویروس آنفولانزا دائما در حال جهش و تغییر می باشد

واکسن های آنفولانزا علیه سوش ویروس شایع سال قبل هست، و با وجود اینکه تا حد زیادی از ابتلا پیش گیری میکند، فرد میتواند با سوش جدید مبتلا شود.

تشخیص بیماری آنفولانزا

تشخیص بیماری به واسطه علائم بالینی بوده و با کشت ترشحات نازوفارنکس قطعی می شود. با توجه به خطرناک بودن بیماری، لازم هست که سریعا به محض تشخیص، درمان مناسب شروع شود. داروی اسلتامیویر برای درمان، داروی انتخابی می باشد. سرماخوردگی یکی از مواردی هست که در تشخیص افتراقی آنفولانزا قرار می گیرد .سرماخوردگی معمولا تب بالا ندارد و عمده علائم مربوط به احتقان و گرفتگی بینی می باشد. سرماخوردگی به ندرت سبب نارسایی تنفسی فرد می شود. البته میتواند همچون آنفولانزا، تا حدی درد عضلانی و بی حالی بدهد. سرما خوردگی معمولا شرایط تهدید کننده حیات برای فرد ایجاد نمی کند. با توجه به اینکه در شروع بیماری، آنفولانزا و سرماخوردگی می توانند علائم مشابه داشته باشند، لازم هست به پزشک مراجعه کرده و درصورت صلاحیت، اقدامات لازم و دارو درمانی آغاز شود.

پیشنهاد مطالعه: زکام چیست؟

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص داخلی ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید