دلایل وزی و خشکی مو

0
3,906
309908.jpeg alt_text
309908.jpeg caption

وز شدن و خشکی مو یکی از مشکلات شایعی است که در روزهای زمستان و تابستان دردسرهای زیادی را ممکن است ایجاد نمایند. شاید تصور کنید خشکی مو تنها گریبان گیر موهای فر است اما بهتر است بدانید که موهای صاف و البته ابزارهای مختلف صاف کردن مو نیز می توانند به ایجاد این حالت دامن بزنند. در این پست از طبینجا قصد داریم تا شما را با علت خشکی مو و روش های رفع آن بیشتر آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: بهترین دکتر کاشت مو

خشکی مو از چیست؟

چند دلیل عمده برای وز شدن مو و به دنبال آن ایجاد موخوره وجود دارد. اولین قدم برای درمان خشکی مو ، آشنایی با علل ایجاد کننده آنست.

شستشوی بیش از حد

موهای سر نیز دارای یک لایه محافظتی طبیعی هستند و به حفظ رطوبت طبیعی آنها کمک می کنند. شستشوی بیش از حد به خصوص در مورد موهای فر باعث از بین رفتن لایه محافظتی و چربی طبیعی موها شده و به خشکی و وز شدن مو و شکنندگی آنها می انجامد. برای رفع خشکی مو پس از استحمام و داشتن موهای فر بدون وز، یک شامپوی بدون سولفات انتخاب کرده و از شستشوی هر روزه موها خودداری کنید.
شستشو با آب یا تنها شستشوی سر در مواقع کثیفی واقعی را، جایگزین شستشوی روزانه کنید.

کم آب بودن

خشکی مو به معنای کم آب بودن موهای سر است. بنابراین موها تمایل دارند رطوبت خود را از هر مکانی به دست بیاورند. از طرفی این بدان معناست که هر چه خشکی موهای شما بیشتر باشد بیشتر مستعد ابتلا به موخوره هستند. برای آبرسانی کافی می توانید از شامپوهای نرم کننده مناسب موهای فر استفاده کنید.

کوتیکول های موی فر

مجعد و مواج بودن موهای فر بدین معناست که آنها از لایه های کوتیکولی بازی برخوردار هستند. کوتیکول آخرین لایه پوشاننده موها بوده که در موهای فر این لایه ها به طور طبیعی بالا و برای جذب رطوبت، شکاف هایی در آنها ایجاد شده است. برای از بین بردن موخوره و کمک به سالم و براق ماندن موها باید کوتیکول های موهای خود را بطور کامل مهر و موم یا بعبارتی درزگیری کنید. برخی از شامپوهای نرم کننده، ماسک های طبیعی مو و روغن های گیاهی می توانند در این فرآیند به شما کمک کنند.

آسیب های محیطی

برخی از عوامل محیطی می توانند به عنوان آسیب رسان موهای خشک و وز عمل کنند. عواملی همچون گرما، اشعه ماوراء بنفش و حتی اصطحکاک ناشی از شانه زدن، خشک کردن با حوله و پوشیدن کلاه های تنگ می توانند لایه های سطحی مو را تضعیف کرده و آنها را مستعد موخوره کنند. برای جلوگیری از آسیب این عوامل، می توانید از اسپری های پرایمر برای محافظت از مو در برابر آفتاب، حالت دادن و گره خوردگی استفاده کنید.

رطوبت

هیچ عاملی به اندازه رطوبت نمی تواند باعث خشکی و وز شدن موهای فر شود. از آنجایی که رطوبت قادر است پیوندهای هیدروژنی داخل موها را مختل کند بنابراین می تواند به ریزتر شدن هر چه بیشتر فرها و حتی از بین رفتن حالت قبلی آنها منجر شود. (1)

سشوار کشیدن و صاف کردن

گرم کردن منظم موها به منظور صاف کردن می تواند به کوتیکول های مو آسیب رسانده و خشکی مو را تشدید نماید. علت خشکی مو در زنان می تواند به دلیل استفاده از رنگ مو، دکلره و مش باشد. سعی کنید از محصولات حاوی الکل های چرب با زنجیره کوتاه کمتر استفاده کنید.

خشکی مو بعد از استخر

کلر موجود در آب استخرها می تواند به عنوان یک عامل بالقوه برای خشکی مو به حساب بیایند. بهتر است بعد از خارج شدن از استخر موها شستشوی کامل با شامپوهای مناسب داشته باشند. کلاه شنا نیز می تواند تماس مو با آب استخر را به حداقل برساند. بنابراین یک علت شایع خشکی مو مردان می تواند آب استخر باشد.

مشکلات سلامتی

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی می تواند منجر به سوءتغذیه شود که موهای شما را خشک و شکننده کند. اختلالات تیروئید و انواع دیگر شرایط پزشکی نیز می تواند منجر به خشکی مو شود. سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید. کمبود مواد غذایی می تواند بر روی کیفیت موهای شما تاثیر بگذارد. بیوتین و پروتئین دو ماده مغذی منحصر به فرد بوده که برای سلامت و رشد موها مهم هستند. (2)

شما می توانید از طریق سامانه آنلاین طبینجا از متخصصین پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید