Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

روش های لایه برداری و پاک سازی پوست

356911.jpeg caption

پوست  بیرونی ترین قسمت بدن انسان هست که  از آن در برابر محیط پیرامون محافظت می کند. سنگین ترین عضو بدن بوده و مساحتی به گستردگی حدود دو متر مربع دارد. ضخامت پوست در قسمت های مختلف بدن با هم متفاوت هست. کف ما و پشت کمر بیشترین ضخامت را دارد در حالی که نازکترین پوست مربوط به پلک ها می باشد.

لایه های پوست

پوست از سه لایه تشکیل شده هست:

بافت پوست بدن

پوست به سبب کراتین خود در واقع سدی بین محیط بیرون و بدن انسان ایجاد میکند که نه تنها از تبخیر آب بدن جلوگیری میکند، مانع ورود میگروارگانیسم ها نیز میشود. سلولهای جدید از قسمت های عمقی درم ساخته میشود و به سطح حرکت میکند و در این فرآیند، بالغ هم میشوند و در نهایت جایگزین سلولهای مرده و جدا شده از سطح پوست می شوند. در اثر تجمع سلولهای مرده در پوست، پوست دچار تیرگی و زبری میشود و همچنین این سلولها در منافذ پوست تجمع پیدا کرده و سبب بسته شدن منافذ پوست شده و میتواند ایجاد التهاب نیز کند.

لایه برداری و پاکسازی پوست چیست؟

 

روش های لایه برداری و پاکسازی پوست، همگی بر پایه از بین بردن این لایه سلول مرده استوار هست. علاوه بر این  پاکسازی برای از بین بردن اسکار ضایعات آکنه به کار میرود. پس از لایه برداری و پاکسازی، تا زمانی که سلولهای جدید جایگزین شوند، پوست حساس شده و لازم هست از مواجهه به نور خورشید و.. جلوگیری شود. به همین جهت توصیه میشود که فصل پاییز و زمستان جهت لایه برداری پوست صورت انتخاب شود.

روش های لایه برداری و پاک سازی پوست

لایه برداری و پاک سازی پوست به دو روش شیمیایی و مکانیکی انجام میشود. در روش شیمیایی به کمک ترکیباتی همچون سالیسیلیک اسید، رزورسینول و.. لایه های پوستی مرده برداشته می شود. در این روش عمق لایه ای که برداشته می شود به مدت زمانی که این ترکیبات شیمیایی روی پوست استفاده می شوند، بستگی دارد. در روش مکانیکی با استفاده از دستگاههای لایه بردار، لایه پوست مرده برداشته می شود. در سالهای اخیر استفاده از لیزر جهت از بین بردن لکه های پوستی بسیار مورد توجه همگان قرار گرفته است. شدت لایه برداری پوست صورت، به عمق آن بستگی دارد. در لایه برداری ملایم فقط سلول های اپیدرم برداشته میشوند. در لایه برداری متوسط علاوه بر اپیدرم، قسمت های فوقانی درم نیز برداشته میشود. هرچقدر عمق لایه برداری بیشتر باشد تاثیر آن مطلوب تر اما مدت زمان باز سازی، التهاب و ترمیم طولانی تر هست. علاوه بر روش های شیمیایی و مکانیکی، ترکیبات موجود در میوه ها به عنوان یک روش خانگی برای از بین بردن پوسته های اضافی کار برد دارد. اسید سیتریک موجود در ساختار آنها سبب تحریک کلاژن سازی و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست میشود. استفاده از ماسک عسل نیز جهت پاکسازی و لایه برداری پوست صورت میشود. علاوه بر این ترکیبات موجود در عسل خاصیت انتی باکتریال داشته و به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post