شب ادراری در کودکان

0
1,172
142709.jpeg alt_text
142709.jpeg caption

اکثر کودکان در حدود 3 سالگی دیگر رختخواب خود را خیس نمی کنند گرچه بعضی از کودکان دیرتر یاد می گیرند که شب ها براي توالت رفتن بیدار شوند. قطع شب ادراری یک روند پیشرفت طبیعی است که نشان دهنده تکامل مثانه کودك در نگه داشتن و ذخیره ادرار و ایجاد تحریکات ادراری است. خیس کردن هاي اتفاقی و غیر تکرار شونده را حتی از کودکان بزرگ تر هم می توان انتظار داشت و نباید به آن به عنوان مساله ایی جدی نگاه کرد. کودکتان را در هر سنی که هست، هرگز به علت شب ادراری مسخره و شرم زده نکنید. این کار نه تنها به او کمکی نمی کند بلکه به ایجاد مشکلات جدي روانی می انجامد. در عین حال هرگز نباید شب ادراری کودك را نادیده بگیرید. کودکانی که شب ادراری دارند از این موضوع بسیار ناراحت اند و نمی توانند بر این مشکل غلبه کنند. بسیاری از این گونه کودکان دعوت دوستانشان را برای اینکه در منزل آن ها بخوابند رد می کنند و به اردوها نمی روند. شب ادراری می تواند اعتماد به نفس کودك را از بین ببرد. برای درمان شب ادراری باید ابتدا علت آن مشخص شود.

علل شب ادراری

پزشکی

گاهی کودك مبتلا به شب ادراری از مشکلی مانند مثانه کوچک یا ضعف ماهیچه های نگه دارنده جریان ادرار رنج می برد. یا مثلا اگر کودك پس از آن که به مدت طولانی رختخوابش را خیس نکرده دوباره ناگهان شروع به شب ادراری کرد، علت می تواند عفونت دستگاه ادراری باشد. زمانی که پزشک اطفال دلایلی مانند عفونت را رد کرد بهتر است قبل از اینکه به مشکلات و درمان های غیر پزشکی بپردازید با یک متخصص مجاری ادراری مشورت کنید.

روانی

راه حل هاي پزشکی متعددی وجود دارند که پزشک در صورت لزوم آن ها را تجویز می کند.در صورتی که علت شب اداری، عفونت دستگاه ادراری باشد، آنتی بیوتیک ها می توانند این مشکل را از بین ببرند. رادیوگرافی از مثانه می تواند به پزشک نشان دهد که آیا بزرگ کردن مثانه لازم است یا نه.یا اینکه می توان از داروهایی برای تغییر نوع خواب استفاده کرد به طوری که کودك در اثر تحریکات مثانه از خواب بیدار شود.

 شب ادراری گنجایش ناکافی مثانه است، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • براي کودك توضیح دهید که یکی از علت هایی که رختخوابش را خیس می کند،گنجایش کم مثانه اش براي نگه داری ادرار است.شکل مثانه را بکشید و براي او توضیح دهید که مثانه چیست و چه نقشی در بدن دارد.
  • به کودك اطمینان دهید که می تواند با تمرین گنجایش مثانه اش را زیاد کند.به او بگویید به مرور و در اثر تمرین موفق خواهد شد. ورزش دراز و نشست و نشستن و بلند شدن، براي تقویت عضلات کمک بسیار زیادي خواهد کرد.
  • کودك بداند شخصی که براي او احترام قایل است نیز در کودکی این مشکل را داشته است، به او کمک می کند که با این 
  • اگر شما یا عضو دیگری از خانواده که در کودکی دچار شب ادراری بوده اید، این مطلب را برای کودکتان بگویید. این که مساله بهتر کنار بیاید.
  • کودك را تشویق کنید که در طول روز مایعات بیش تری بنوشد. به او توضیح دهید که این کار می تواند به افزایش حجم مثانه اش کمک کند.از دادن مایعاتی که حاوي کافیین هستند مانند قهوه و چای خودداری کرده و از آب و آب میوه استفاده کنید. بسیاری از متخصصان تغذیه،حذف کردن کافیین، شکلات و ادویه ها را از برنامه غذایی کودکی که به شب ادراری مبتلاست، توصیه می کنند.
  • زمانی که کودك ادرار دارد او را تشویق کنید که خودش را تا جاي ممکن نگه دارد. اگر در این کار موفق شد او را تحسین کنید.
  •  اگر کودك شما پس از یک دوره چند هفته ایی یا چند ماهه که دیگر خودش را خیس نکرده ناگهان شروع به شب ادراری کرد، علت می تواند هیجان یا مشکل عاطفی باشد.

2.تعداد شب ادراری ها را بنویسید. به زمان هایی که کودك خودش را خیس می کند و اتفاقاتی که در پیرامونش در جریان است، توجه کنید. دعواهای خانوادگی، مشاجرات بین دوستان، بیماری در خانواده و بستگان و هر واقعه ایی را که براي کودك اهمیت دارد، ثبت کرده و ازکودك بخواهید این یادداشت ها را با شما مرور کند و او را تشویق کنید درباره مسایل و مشکلاتش صحبت کند و به شما بگوید چه چیزی او را آزار می دهد.

3.به او کمک کنید قبل از خواب آرامش کسب کند.با مالش پشت کودك، پخش موزیک ملایم و خواندن داستان هاي مورد علاقه کودك او را همراهی کنید.

4.شب هایی که کودك جایش را خیس نکرده است را یادداشت کرده و او را تشویق کنید.

5.رفتار مثبت داشته باشید. به کودك بیاموزید که چگونه با آرامش ملحفه هایش را عوض کند و شلوارهای خیسش را در ماشین لباسشویی بیندازد.

6.زمانی که کودك به توالت می رود به او بیاموزید که چگونه ادرار کردن را شروع و تمام کند تا بتواند بر روند ادرارش کنترل داشته باشد و عضلاتش قوی تر شوند.

7.تشک های هشدار دهنده ایی وجود دارند که به هنگام خیس شدن شلوار کودك زنگ می زند و او را بیدار می کند

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از روانشناس خوب ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید