شناخت آسیب های ورزشی

0
4,564
371202.jpeg alt_text
371202.jpeg caption

هنگام ورزش کردن، بدن بسیار مستعد آسیب دیدگی است و تقریبا در هر ورزشی باید آمادگی خطرات احتمالی آن را داشت. اگر در هر ۱۰۰۰ ساعت از انجام ورزشی بیش از پنج آسیب دیدگی رخ دهد آن ورزش پرخطر تلقی می شود. ورزش های گروهی میزان خطر بیشتری دارند. برای مثال ورزش راگبی پرخطرترین ورزش شناخته شده است. ورزش های بسکتبال، اسکواش، دو و ایروبیک هم از جمله ورزش های پر آسیب هستند. آسیب های ناشی از ورزش مجموعه ای بزرگی از آسیب دیدگی ها را شامل می شوند که در ادامه تعدادی از شایعترین آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

1. اسپاسم یا گرفتگی عضلات

منظور از اسپاسم انقباض غیر عادی عضلات بدن است که اغلب در ناحیه گردن، شانه، ساق پا کمر و اطراف ستون فقرات اتفاق می افتد. اسپاسم عضلانی بدنبال کارکشیدن بیش از خد از یک عضله رخ می دهد. در این حالت بعلت عدم کفایت خونرسانی به عضله حین ورزش، ماده ای به نام لاکتات در عضله تولید شده که منجر به درد می شود. معمولا اسپاسم ها وقتی ایجاد می شوند که قبل از ورزش بدن گرم نشده باشد و آمادگی نداشته باشد.

2. پارگی عضله

وقتی نیروی کششی وارد شده به عضله از حد توان هضله بیشتر باشد و با ضربه ای مستقیم به عضله وارد شود عضله دچار پارگی می شود. بدنبال پارگی شدید عضله، ماهیچه دیگر قدرت حرکت دادن استخوان در محل مفصل را نخواهد داشت. اگر عضله ای صبل از ورزش بخوبی گرم نشده باشد بیشتر مستعد پارگی است.

3. التهاب تاندونی 

تاندون ها رشته هایی طناب مانند هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. بیش از حد کار کردن با عضله موجب پارگی های ریز و میکروسکوپی در رشته های تاندونی می شود. این پارگی ها موجب التهاب تاندون می شوند. التهاب تاندون که به آن تاندونیت هم میدگویند موجب درد هنگام حرکت دادن مفصل مبتلا می شود. التهاب تاندونی در ورزش هایی که حرکات شدید تکراری دارند مثل تنیس شایعتر است. 

4. پارگی تاندون

بدنبال کشش بیش از حد تاندون یا وارد شدن ضربه به آن ممکن است تاندون دچار پارگی شود. پارگی تاندون ممکن است کامل و یا ناکامل باشد. در پارگی کامل فرد قادر به حرکت دادن مفصل نخواهد بود. در پارگی ناکامل فرد قادر به حرکت دادن عضله خواهد بود اما حرکت بسیار دردناک است و اغلب با تاندونیت اشتباه گرفته می شود. 

5. شکستگی های استخوانی

بدنبال وارد شدن فشار بیش از حد به استخوان تیغه استخوانی دچار شکستگی خواهد شد. علائم شکستگی شامل تورم، کبودی و درد در ناحیه شکستگی است. بسته به نوع شکستگی، استخوانی که دچار شکستگی شده است و سن بیمار مدت زمان ترمیم شکستگی متفاوت است.گاهی برای درمان شکستگی نیاز به جراحی می باشد.

6. دررفتگی های مفصلی

استخوان ها در ناحیه مفاصل به وسیله رشته هایی بنام رباط به هم متصل و ثابت نگه داشته می شوند. همچنین مفاصل توسط کیسه ای پوشانده شده تا از حرکات بیش از حد استخوان در محل مفصل جلوگیری کند. در صورتی که فشار بیش از حدی به رباط های نگهدارنده مفاصل وارد شود این رباط ها پاره شده و استخوان ها از جای خود خارج می شوند. جابجایی استخوانی ممکن است بصورت کامل، ناقص، پیچ خوردگی یا کشیدگی باشد. 

7. ضربه مغزی

بدنبال برخورد ضربه شدید به سر ضربه مغزی ایجاد می شود که با نشانه های سرگيجه، اختلالات بينايي، سردرد، ضعف حافظه، از دست دادن تعادل، سختي تمركز، و حالت تهوع همراه ميباشد. ضربه مغزی ممکن است بدثن ایجاد بیهوشی باشد. در ورزش هايی مانند فوتبال، بوكس و هاكي، اسكي و ژيمناستيك احتمال ضربه مغزی بیشتر است. اغلب افراد پس از چند هفته بهبود می یابند، اما ضربه ي مغزي در برخی از افراد منجر به آسيب هاي جدي ميشود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص  نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید