علائم سرطان گردن و درمان آن

0
1,455
733546.jpeg alt_text
733546.jpeg caption

سرطان های سر و گردن دسته گسترده ای از سرطانهایی هستند که در ناحیه سر و گردن ایجاد می شوند. درمان سرطان سر و گردن بستگی به نوع، محل و اندازه سرطان دارد. درمان سرطانهای سر و گردن اغلب شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. درمانها ممکن است با هم ترکیب شوند. پس از درمان، بهبودی از سرطان های سر و گردن ممکن است شامل کار با متخصصان توانبخشی و سایر متخصصان برای مقابله با عوارض جانبی مانند کاهش شنوایی، مشکل در غذا خوردن، مشکلات دندانی، مشکلات تیروئید، مشکل در تنفس یا مشکل در صحبت باشد. یکی از این سرطانها، سرطان تیرووید است.

علائم سرطان گردن

غده تیروئید که حنجره و نای را نشان می دهد سرطان تیروئید به طور معمول هیچ نشانه یا علائمی در ابتدای بیماری ایجاد نمی کند. با رشد سرطان تیروئید، ممکن است باعث این علاِم شود:

  • توده ای که از روی پوست گردن قابل لمس است
  • تغییر در صدا، از جمله افزایش خشونت صدا
  • بلع مشکل
  • درد در گردن و گلو
  • گره های لنفاوی متورم در گردن 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر هر یک از این علائم  را تجربه کردید، با پزشک خود ملاقات کنید. سرطان تیروئید شایع نیست، بنابراین پزشک شما ممکن است ابتدا سایر علل علائم شما را بررسی کند. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان تیروئید می شود. سرطان تیروئید هنگامی رخ می دهد که سلول های تیروئید شما دچار تغییرات ژنتیکی (جهش) شوند. جهش ها باعث می شوند سلول ها به سرعت رشد و تکثیر یابند. سلول ها نیز به طور معمول توانایی مرگ را از دست می دهند. سلول های غیر طبیعی تیروئید جمع شده تومور را تشکیل می دهند. سلولهای غیر طبیعی می توانند به بافت مجاور حمله کنند و می توانند در بدن پخش شوند.

انواع سرطان تیروئید

نوع سرطان تیروئید شما تعیین کننده درمان و پیش آگهی است. انواع سرطان تیروئید شامل موارد زیر است: سرطان پاپیلری تیروئید. شایع ترین شکل سرطان تیروئید، سرطان پاپیلری تیروئید از سلولهای فولیکولی ناشی می شود که هورمونهای تیروئید را تولید و ذخیره می کنند. سرطان پاپیلری تیروئید در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر اوقات در افراد 30 تا 50 سال مبتلا می شود. سرطان فولیکول تیروئید. سرطان فولیکول تیروئید نیز از سلولهای فولیکولی تیروئید ناشی می شود. این بیماری معمولاً در افراد بالای 50 سال دیده می شود. سرطان سلولی Hurthle (هرتل) یک نوع نادر و بالقوه تهاجمی تر سرطان فولیکول تیروئید است. سرطان تیروئید مدولاری. سرطان مدولاری تیروئید در سلولهای تیروئید به نام سلولهای C آغاز می شود که هورمون کلسی تونین را تولید می کنند. افزایش سطح کلسی تونین در خون می تواند نشان دهنده سرطان مدولاری تیروئید در مرحله خیلی زود باشد. برخی از سندرمهای ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان تیروئید مدولاری را افزایش می دهد ، اگرچه این پیوند ژنتیکی غیر معمول است.

سرطان آناپلاستیک تیروئید

سرطان آناپلاستیک تیروئید یک سرطان نادر و به سرعت در حال رشد است که درمان آن بسیار مشکل است. سرطان آنپلاستیک تیروئید به طور معمول در بزرگسالان 60 ساله و بالاتر مشاهده می شود. لنفوم تیروئید. لنفوم تیروئید نوعی نادر از سرطان تیروئید است که در سلولهای سیستم ایمنی در تیروئید شروع می شود و خیلی سریع رشد می کند. لنفوم تیروئید به طور معمول در افراد مسن دیده می شود. درمان با جراحی، اشعه درمانی یا هورمون درمانی انجام می شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از پزشک متخصص ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید