علل افتادن ناخن ها چیست ؟

0
32,805
294152.jpeg alt_text
294152.jpeg caption

ناخن ها علی رغم ظاهر بسیار کوچک خود به عنوان بخش حفاظتی انگشتان دست محسوب می شوند و می توانند از درون بدن و اتفاقات آن سخن بگویند. افتادن ناخن معمولا در انگشتان پا مشاهده می شود. البته کودکان ممکن است بیشتر بزرگسالان چنین حالتی را تجربه نمایند. 

علت افتادن ناخن پا

دلایل بسیاری برای افتادن ناخن پا وجود دارد که می توانند به دو دسته معمول و غیر شایع طبقه بندی شوند. اگر چه بیشتر افراد به دلیل آسیب دیدگی و ضربه شدید به ناخن ممکن است چنین حالت آزار دهنده و دردناکی را تجربه کنند با این حال مواردی مانند وجود عفونت های قارچی جزو عوامل شایع برای ایجاد آن به حساب می آیند. بهتر است بدانیید که ناخن ها از بافت بسیار سخت کلاژنی ساخته می شوند که هر گونه مشکلات درونی مانند کم خونی، مشکلات تیروئیدی و عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها نیز می توانند در روند ایجاد آن ها تداخل ایجاد نموده و بروز آن ها را تشدید نماید. 

برخی از بیماری هایی که می توانند باعث افتادن شوند عبارتند از:

عفونت های قارچی و باکتریایی

بیماری پسوریازیس

اگزما

رطوبت

اونیکومازیس

ایدز

سل

زگیل

لیکن پلان

افتادن ناخن شست پا بر اثر ضربه

اگر بعد از ضربه این اتفاق افتاد می توانید ناحیه های آسیب دیده ناخن را تا حد امکان با ناخن گیر جدا نموده و سوهان کنید. دقت کنید که این روش تنها زمانی باید انجام دهید که بخش اعظمی از ناخن سالم بوده و به صورت متصل به پوست می باشد. سعی کنید ناحیه های متصل به پوست را با دستکاری بیشتر جدا نکنید چرا که احتمال آسیب بیشتر را تشدید می نماید. ناخن پا را حتما تمیز نگه دارید تا مانع از بروز عفونت در آن گردد.  آسیب های شدید را می توانید به کمک متخصص پوست درمان کنید. در چنین شرایطی پزشک معمولا با راهکارهای درمانی از تجمع بیشتر خون در زیر ناخن جلوگیری می نماید. اگر افتادن ناخن جزو شرایط تکرار شونده برای فرد باشد به احتمال زیاد، آزمایش های تشخیصی را برای پی بردن به علت آن درخواست خواهد کرد. 

مشکل افتادن ناخن در کودکان

در برخی از کودکان که از تغذیه کافی برخوردار نیستند و منابعی مانند کلسیم، ویتامین D، فسفر و زینک کمی دارند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات ناخن مانند بدشکلی سطح ناخن، کاهش رشد، رنگ غیر طبیعی ناخن و شکننده بودن آن می باشند. البته از عوامل محیطی تاثیر گذار بر روی ناخن ها در کودکان می توان به استفاده بیش از حد لاک ناخن و لاک پاک کن ها اشاره کرد که می توانند تاثیر مخرب روی رشد ناخن داشته و رنگ سطحی آن را نیز تغییر دهند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید