علل قرمزی و خارش کف سر

0
2,546
314772.jpeg alt_text
314772.jpeg caption

 علل قرمزی و خارش کف سر

گاهی به دلایل مختلفی ممکن است دچار قرمزی و خارش کف سر شوید که می تواند بسیار آزاردهنده باشد. شایع  ترین علت خارش و قرمزی سر، شوره، شپش و درماتیت تماسی است. گاهی به دلایلی همچون استفاده از محصولات شوینده غیراستاندارد، استفاده نادرست از محصولات آبرسان، و یا پیری و بیماری پوست، پوست سر دچار خشکی می  شود که این مسئله باعث بروز خارش می  شود. از سوی دیگر، خاراندن زیاد پوست سر می  تواند باعث ایجاد زخم و ملتهب شدن پوست شود. در ادامه به علل قرمزی و خارش کف سر پرداخته شده است:

 

شستشوی نادرست موها

 گاهی به دلیل شستن نادرست موها و باقی ماندن مقداری شامپو روی سر، پوست دچار حساسیت و قرمزی شده، که این مسئله باعث ایجاد خارش می  شود.

 

تغییرات آب و هوا

 گاهی به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکی هوا، پوست سر دچار خشکی، کم آبی، خارش و قرمزی می شود.

 

استرس

 استرس برای بدن مضر است و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن می  شود. استرس و اضطراب به ویژه در افرادی که شوره سر دارند، باعث بیشتر شدن خارش و پوسته کف سر می شود.

 

علل خارش و قرمزی کف سر

 

 

عفونت  های قارچی

 یکی از شایع  ترین نشانه  های عفونت  های قارچی خارش است. برای مثال، ابتلا عفونت های قارچی همچون کرم حلقوی و کچلی، باعث خارش و التهاب پوست سر شده و تنها با استفاده از داروهای ضدقارچ درمان می شود.

 

درماتوفیتوز

 این عارضه نوعی عفونت قارچی است که اگر در پوست سر ایجاد شود، باعث خارش شدید، ریزش مو، تاسی و التهاب و زخم شدن پوست سر می  شود.

 

شوره سر

گاهی خشکی و کمبود رطوبت پوست سر، باعث تحریک آن و بروز خارش می شود. التهاب و حساسیت ناشی از این خارش، باعث می  شود که پوست کف سر به صورت پوسته  های سفید از کف سر جدا شده و در موها و لباس  ها دیده شود که به آن شوره سر می  گویند. 

 

فولیکولیت

 در این عارضه، فولیکول  های مو دچار آسیب شده و با ورود میکروب  ها به آن، ساقه مو دچار عفونت شده و این مسئله موجب بروز خارش می شود.

 

درماتیت تماسی آلرژی

گاهی به دلیل استفاده از رنگ موی نامرغوب، یا محصولات مراقبت از موی تقلبی، و یا حساسیت به ترکیب خاصی که در شامپو یا نرم کننده وجود دارد، پوست دچار آلرژی شده و سبب بروز علائمی همچون خارش، قرمزی و بثورات پوستی می شود.

 

شپش سر

 شپش نوعی انگل است که در سر زندگی می  کند. هنگامیکه شپش می  خواهد از خون تغذیه کند، بزاق خود را به پوست تزریق می  کند که این مسئله باعث تحریک پوست و ایجاد خارش می  شود. برای رفع این مشکل باید یا از شامپوهای ضدشپش استفاده کرد و یا تمام شپش  ها و رشک  ها را از سر خارج کرد.

 

بیماری گال

 این بیماری مسری و عفونی است، و به وسیله یک حشره به نام مایت انسانی ایجاد می شود. ابتلا به این بیماری باعث ایجاد خارش در کف سر می  شود.

 

اگزما

 ابتلا به اگزما یکی دیگر از علل بروز خارش و قرمزی پوست سر است. این عارضه باعث ایجاد لکه  های قرمز، شوره، سوزش و خارش در پوست کف سر می  شود.

 

پسوریازیس

براساس آمارها، 60% از افرادی که دچار پسوریازیس در پوست بدن هستند، در قسمت  هایی همچون پوست سر، خط رویش مو، پشت گوش، پیشانی و پشت گردن هم دچار این عارضه می  شوند. ابتلا به این بیماری باعث بروز لکه  های قرمزِ ملتهب، و صدفی شکل روی سر می شود که خارش زیادی دارد و حتی ممکن است به دلیل خاراندن زیاد، پوست سر دچار خونریزی شود. 

 

درماتیت سبورئیک

 این عارضه باعث چرب شدن پوست و قرمزی، همراه با پوسته  های ضخیم، چرب، سفید یا زرد می شود.

 

مشکلات عصبی

خارش سر، بدون داشتن هیچ نشانه، التهاب و قرمزی، ممکن است به دلیل اختلالات و مشکلات عصبی باشد.

 

آلوپسی

 ابتلا به این بیماری باعث آسیب دیدن فولیکول مو، ریزش مو و بروز خارش پوست سر می شود.

 

لیکن پلان

در این بیماری بافت  های اسکارمانند روی فولیکول  های مو ایجاد شده و باعث از بین رفتن آنها، توقف رشد مو و در نهایت ریزش موها می شود. علاوه بر این، این بیماری باعث خارش پوست سر می شود.

 

زونا

 ابتلا به این بیماری ویروسی باعث ایجاد تاول، بثورات پوستی و خارش در پوست کف سر می شود.

 

سرطان پوست

 ابتلا به سرطان پوست یکی دیگر از علل خارش و قرمزی پوست سر است.

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید