علل و درمان شوره سر

0
1,226
386417.jpeg alt_text
386417.jpeg caption

درماتیت  یک بیماری پوستی شایع است که عمدتاً پوست سر شما را تحت تأثیر قرار می دهد. باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته، پوست قرمز و شوره سر سخت می شود. درماتیت سبورئیک همچنین می تواند در مناطق روغنی بدن مانند صورت، قسمت های بینی، ابروها، گوش ها، پلک ها و سینه تأثیر بگذارد.

درمان درماتیک

درماتیت سبورئیک ممکن است بدون درمان از بین برود. یا ممکن است قبل از از بین رفتن علائم به بسیاری از درمان های مکرر نیاز داشته باشید. و ممکن است بعداً برگردند. تمیز کردن روزانه با یک صابون و شامپو ملایم می تواند به کاهش روغنی و تقویت پوست مرده کمک کند. درماتیت سبورئیک همچنین به شوره سر، اگزما سبورئیک و پسوریازیس سبورئیک نیز گفته می شود. برای نوزادان، این بیماری به عنوان کلاه گهواره شناخته شده است و باعث ایجاد پوسته پوسته پوسته شدن پوست سر می شود.

علائم درماتیک

 

شوره سر

علائم درماتیت سبورئیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوسته های پوستی (شوره سر) روی پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل قرار دارند
  • تکه های پوستی چرب پوسته پوسته سفید یا زرد روی پوست سر، صورت، بینی، ابروها، گوش ها، پلک ها، قفسه سینه، زیر بغل، ناحیه کشاله ران یا زیر سینه ها
  • قرمزی پوست
  • خارش
  • اگر استرس داشته باشید ممکن است علائم و نشانه های آن شدیدتر باشد و در فصول سرد و خشک می توانند شعله ور شوند

علل درماتیک

پزشکان هنوز علت دقیق درماتیت سبورئیک را نمی دانند. ممکن است مربوط به موارد زیر باشد:

  • مخمر (قارچ) به نام مالاسزیا که در ترشح چربی روی پوست قرار دارد
  • پاسخ نادرست سیستم ایمنی بدن

عوامل موثر:

تعدادی از عوامل خطر ابتلا به درماتیت سبورئیک را افزایش می دهد، از جمله:

  • شرایط عصبی و روانی مانند بیماری پارکینسون و افسردگی
  • یک سیستم ایمنی ضعیف، مانند مواردی که در گیرندگان پیوند عضو و افراد مبتلا به HIV / AIDS ، پانکراتیت الکلی و برخی سرطانها مشاهده می شود.
  • بهبودی از شرایط استرس زا پزشکی، مانند حمله قلبی
  • برخی از داروها

درمان درماتیک

شامپو های دارویی، کرم ها و لوسیون ها اصلی ترین درمان درماتیت سبورئیک هستند. پزشک به شما توصیه خواهد کرد که قبل از در نظر گرفتن داروهای تجویز، داروهای خانگی مانند شامپو های ضد شوره ای بدون نسخه را امتحان کنید. اگر داروهای خانگی کمک نمی کنند، در مورد امتحان کردن این روش های درمانی با پزشک خود صحبت کنید. کرم ها، شامپوها یا پمادهایی که التهاب را کنترل می کنند. هیدروکورتیزون،  فلوکینولون، ضدقارچ مثل کلوبتازول استفاده از این داروها موثر و آسان برای استفاده هستند، اما باید به مقدار کم مورد استفاده قرار گیرند. اگر هفته ها یا ماه ها بدون استراحت مورد استفاده قرار گیرند، می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، مانند نازک شدن پوست. ژل های ضد قارچ، کرم ها یا شامپوها با داروی دیگری جایگزین می شوند. بسته به منطقه آسیب دیده و شدت علائم، پزشک شما ممکن است یک محصول با 2 درصد کتوکونازول تجویز کند اگر وضعیت شما با سایر روشهای درمانی بهبود نیافته باشد، پزشک ممکن است داروی ضد قارچ را به صورت قرص توصیه کند. این گروه دارویی به دلیل عوارض جانبی احتمالی و اثرات متقابل دارو، اولین انتخاب برای درمان نیستند.

سبک زندگی و داروهای خانگی

ممکن است با تغییر سبک زندگی و داروهای خانگی بتوانید درماتیت سبورئیک را کنترل کنید. بسیاری از این موارد در فرم های بدون نسخه (بدون نسخه) در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد قبل از بهبود وضعیت، محصولات مختلف یا ترکیبی از محصولات را امتحان کنید. بهترین روش برای شما بستگی به نوع پوست شما، شدت وضعیت شما و اینکه آیا علائم شما روی پوست سر شما یا سایر مناطق بدن شما تأثیر می گذارد بستگی دارد. اما حتی اگر وضعیت شما درمان شود، به احتمال زیاد در برخی از نقاط برمی گردد. مراقب علائم باشید و در صورت عود مجدد وضعیت را از سر بگیرید.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید