هفته بیست و دوم بارداری (هفته 22 حاملگی)

0
78

در هفته ۲۲ بارداری، رحم شما تقریباً ۳ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار دارد. در این مرحله، ممکن است با افزایش چشمگیر اعداد روی ترازو مواجه شوید. در این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا، می‌توانید با تغییرات در بدن و زندگی مادر، تغییرات جنین، عوارض رایج بارداری، مراقبت‌های شخصی و علائمی که نیازمند مشاوره پزشکی هستند، در هفته بیست و دوم بارداری آشنا شوید. 

تغییرات بدن و زندگی مادر در هفته ۲۲ بارداری 

در هفته بیست و دوم حاملگی، وزن شما افزایش می‌یابد و این افزایش وزن ممکن است در مادران مختلف، متفاوت باشد. این افزایش وزن نه تنها به جنین در حال رشد بلکه به دلیل ذخیره کردن وزن جفت و چربی برای تولید شیر پس از تولد نوزاد است. 

پستان‌های شما همچنان بزرگ‌تر می‌شوند و ممکن است در این مرحله شروع به تولید آغوز کنند. مواد چربی حاوی مواد مغذی زیادی هستند و اولین شیر شما برای کودک، این مواد را فراهم می‌کند. 

زنان باردار ممکن است ترک‌های قرمز پوستی را مشاهده کنند و همچنین ممکن است فراموشی به سراغشان بیاید. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی خانم‌های باردار به تلاش برای انجام چند کار همزمان می‌پردازند، کیفیت کارشان کاهش می‌یابد. بنابراین به جای انجام همه کارها، روی یک موضوع تمرکز کنید و خودتان را اذیت نکنید.

هفته 22 حاملگیتغییرات جنین در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم بارداری، بزرگی جنین شما به اندازه یک میوه بِه بوده، از سر تا پاشنه پا حدوداً ۲۸ سانتی‌متر طول دارد و وزنش نزدیک به ۴۵۰ گرم است. او شبیه به یک نسخه لاغر از یک نوزاد تازه متولد شده است، با پوستی شفاف و چروکیده که با افزایش وزن به تدریج تغییر خواهد کرد. 

رشد سریع مغز اکنون آغاز شده است و این رشد در سال‌های اول پس از تولد ادامه خواهد داشت. لب‌ها کاملاً شکل گرفته‌اند و جوانۀ دندان‌های پیشین و نیش آماده بیرون آمدن طی چند ماه آینده بعد از تولد هستند. 

جوانه‌های چشایی روی زبان تشکیل می‌شوند و چشم‌های کودک زیر پلک‌های بسته حرکت می‌کنند و عنبیه در حال رشد است. در طول این هفته، به دلیل وجود فضای زیادی که هنوز برای حرکت در کیسه آب وجود دارد، کودک به راحتی قادر خواهد بود حرکت کند. 

اگر همسر شما دست خود را روی برآمدگی شکم شما بگذارد، ممکن است بتواند حرکات کودک را احساس کند. با پیشرفت حواس پنج‌گانه کودک، ممکن است در صورت فشار ملایم روی شکمتان پاسخی از او دریافت کنید یا وقتی که حمام می‌کنید، متوجه حرکات او شوید که این با تغییرات دما هماهنگ می‌شود. 

عوارض شایع بارداری در هفته ۲۲ بارداری 

این هفته از بارداری ممکن است با ترک‌های پوست و ترشحات بیشتر از پستان‌ها همراه باشد. اما عوارض معمول برای بیشتر زنان در هفته بیست و دوم بارداری شامل موارد زیر است:

  • یبوست
  • انقباضات رحم
  • گرفتگی عضلات پا
  • کمردرد

خودمراقبتی هفته بیست و دوم بارداری

برخی از مادران در هفته بیست و دوم بارداری ممکن است با گرفتگی عضلات پا مواجه شوند. برای پیشگیری از این مشکل، توصیه می‌شود که هنگام نشستن، پاهای خود را روی هم نگذارند و پس از مشاوره با پزشک، روزانه پیاده‌روی کنند. 

همچنین در انتخاب کفش باید به راحتی آن توجه کرده و کفش‌هایی را انتخاب کنند که پای آن‌ها راحت در آن قرار گیرد. همچنین باید از خربد کفش‌هایی که باید خم شد و آن را پوشید، پرهیز کرد. در طول دوران بارداری، طبیعی است که کمی کلستروم یا آغوز از نوک پستان‌ها خارج شود. 

اگر ترشحات پستان برای شما آزار دهنده است، می‌توانید از دستمال معمولی یا پدهای ویژه‌ای که داخل سوتین قرار می‌گیرند و رطوبت را جذب می‌کنند، استفاده کنید. برای پیشگیری از یبوست، باید در طول روز به میزان کافی آب بنوشید و در رژیم غذایی‌تان از سبزیجات و میوه استفاده کنید. 

وزن مناسب در طول بارداری بسیار مهم است. اضافه وزن زیاد ممکن است باعث افزایش فشار خون (علائم فشار خون بارداری) یا ابتلا به دیابت بارداری شود و مشکلاتی مانند زایمان نوزاد بزرگ‌جثه یا پره‌اکلامپسی را به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر، اضافه وزن کم نیز ممکن است به زایمان زودرس (پیشگیری از زایمان زودرس) یا وزن کم نوزاد منجر شود. 

در صورت تجربه انقباضات رحم براکستون هیکس، بهتر است با استراحت و نوشیدن آب آنها را آرام کرده و در صورت ادامه شدید و مداوم آنها، حتما به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از فشار روی پشت و کمردرد خود در صورت داشتن کودک دیگر، به جای بغل کردن او، به طرفش خم شوید. 

توجه به سلامت ستون فقرات در طول بارداری و مخصوصا هفته بیست و دوم بارداری، بسیار مهم است. استفاده از تشک مناسب برای ستون فقرات شما که در حالت مناسب و راحتی قرار بگیرد، لازم است. تمرین عضلات کف لگن نیز به شما کمک می‌کند تا درد ناحیه تناسلی کاهش یابد و زایمان راحت‌تری داشته باشید، همچنین پس از زایمان بهبود سریع‌تری خواهید داشت. 

این تمرینات همچنین از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری می‌کنند، به ویژه هنگامی که جنین برای رشد خود، فشار آوردن روی مثانه را شروع می‌کند. آزمایش‌های این هفته شامل آزمایش‌های سونوگرافی سطح ۲، آزمایش غربالگری چهارگانه و اکوکاردیوگرافی جنین می‌شوند.

هفته بیست و دوم بارداری

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفته ۲۲ بارداری 

اگر در طول دوران بارداری اشتهای شما به میزان زیادی افزایش یافته است، عطش فراوان دارید یا دچار تکرر ادرار بیش از حد معمول هستید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم ممکن است ناشی از دیابت بارداری باشند. 

در این هفته‌ها و تا پایان سه ماهه‌ی سوم، باید به علائمی مانند هر گونه تورم در صورت یا دست، حالت تهوع و استفراغ شدید یا تغییر در بینایی توجه کنید. در صورت تجربه هر یک از این علائم، باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است نشان‌دهنده عارضه پره‌اکلامپسی باشند. 

سخن پایانی

در هفته بیست و دوم بارداری، شما در پنج ماهگی هستید و به مرحله ی مهمی از بارداری خود رسیده‌اید. شکم شما در این هفته بزرگ‌تر می‌شود و ممکن است لباس‌های قبلی شما اندازه‌تان نشود. در این هفته ممکن است علائمی مانند سوزش سردل، کمردرد، گرفتگی عضلات پا و انقباضات رحم ظاهر شوند. 

اگر علائم شدیدی را تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در این هفته می‌توانید از طریق گوشی پزشکی صدای قلب جنین را بشنوید. برای حفظ سلامتی خود و جنین، تغذیه مناسب را رعایت و از مصرف مواد غذایی خطرناک خودداری کنید. همچنین، مراقبت از سلامت روانی نیز در این مرحله بسیار اهمیت دارد. 

جهت مشاوره آنلاین با مختصص زنان زایمان می‌توانید از طریق سایت طبینجا اقدام کنید

سوالات متداول در مورد هفته بیست و دوم بارداری 

علت درد شکم در هفته بیست و دوم بارداری چیست؟

اگر ماهیچه‌ها و رباط‌های اطراف رحم فشرده شده و رحم فشار زیادی به اندام‌های شکمی وارد کند، ممکن است باعث درد و تنگی در زیر شکم شود. اما اگر این درد همراه با خونریزی شدید باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

در هفته ۲۲ بارداری چه چیزی بخوریم؟

در هفته بیست و دو حاملگی توصیه می‌شود که مواد غذایی غنی از کلسیم مانند ماهی و سبزیجات با برگ سبز را بیشتر مصرف کنید. همچنین، بهتر است وعده‌های غذایی خود را کوچک‌تر کنید و آن‌ها را به تعداد بیشتری در طول روز مصرف کنید تا از سوزش سر دل جلوگیری نمایید.

هفته بیست و دوم بارداری یعنی چند ماهگی؟

در حال حاضر در پایان پنجمین ماه بارداری قرار دارید و تقریباً چهار ماه تا زمان زایمان باقی مانده است.

آیا تنگی نفس در هفته ۲۲ بارداری طبیعی است؟

یکی از علائم متداول پس از افزایش اندازه شکم، احساس تنگی نفس است؛ زیرا رحم فشاری بر ریه‌ها وارد می‌کند که باعث مشکل در تنفس می‌شود.

5/5 - (6 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید