هفته بیست و سوم بارداری (هفته 23 حاملگی)

0
40
هفته بیست و سوم بارداری

شما هفته بیست و دوم بارداری خود را پشت سر گذاشته‌اید و وارد هفته بیست و سوم بارداری می‌شوید. فقط چند هفته دیگر باقی مانده تا شش ماهگی‌تان تمام شود. در این مرحله، بدن مادر و جنین داخل رحم تحت تغییرات قابل توجهی قرار خواهند گرفت. بدن شما، مانند جنین، مدام در حال تغییر است. 

ممکن است با سردرد مواجه شوید یا احساس ورم در بدن داشته باشید. قوزک پا یا ورم مچ پاها نیز اتفاق طبیعی است. جنسیت فرزند شما اکنون قابل تشخیص است. اگر فرزند شما دختر باشد، تخمدان‌هایش اکنون شکل گرفته و آلت تناسلی او تشکیل شده است. اگر فرزند شما پسر باشد، دارای آلت تناسلی و پروستات است. 

بیضه‌های او با این‌که در دومین ماه از بارداری (هفته هشتم بارداری) شکل گرفته‌اند، هنوز هم در بالای شکم قرار دارند. اما نگران نباشید، وقتش که برسد بیضه‌ها پایین ‌می‌آیند. خواه قبل از تولد و خواه در طی ماه‌های اولیه که بخشی از مراحل طبیعی رشد است. 

همچنین، سلول‌های عصبی مغز کودک در بخشی به نام ماده خاکستری در حال پخش شدن هستند که یک تغییر هیجان‌انگیز دیگر است. در ادامه به جزئیات بیشتر در مورد رشد و تکامل جنین و تغییرات بدن مادر در این هفته می‌پردازیم.

هفته بیست و سوم حاملگی به چه صورت است؟

در هفته بیست و سوم بارداری، حرکات جنین بیشتر می‌شود. با تقویت عضلات و استخوان‌ها، جنین فعال‌تر شده و احتمالاً بیشتر می‌توانید حرکات جنین را احساس کنید. تا هفته‌های قبل، حرکت جنین بیشتر شبیه ایجاد حباب در شکم بود، اما از این هفته به بعد لگد و مشت‌زدن جنین را بهتر حس خواهید کرد. 

میزان متوسط افزایش وزن مادر در هفته ۲۳ ام حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم است. این افزایش وزن ممکن است منجر به ایجاد ترک‌های پوستی در شکم، ران‌ها و سینه شما شود، اما ممکن است این ترک‌ها تا چندین هفته ظاهر نشوند. 

در این هفته، ممکن است سینه‌های شما تولید شکل اولیه شیر مادر یا “آغوز” را آغاز کنند. آغوز کمی غلیظ‌تر از شیر مادر پس از تولد است. عدم تولید آغوز در این مرحله طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست. آغوز ممکن است تا زمان زایمان ظاهر نشود و این به این معنی نیست که مشکلی وجود دارد. 

هفته بیست و سوم حاملگی

علائم هفته بیست و سوم بارداری 

در این هفته، علائم ناخوشایند سه ماه اول بارداری، مانند حالت تهوع و خستگی، کاهش یافته است؛ با این حال برخی از علائم هفته بیست و سوم بارداری نیز ممکن است آزاردهنده باشند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

ورم پا

پف کردن در دوران بارداری، طبیعی است. می‌توانید هر وقت فرصت پیدا کردید، دراز بکشید و پاها را بالا ببرید، ورزش کنید و آب بنوشید. اما اگر ورم به شدت افزایش یافت، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این ممکن است نشانه پره‌اکلامپسی و یا مسمومیت بارداری باشد که یک وضعیت خطرناک در دوران بارداری است.

انقباضات براکستون هیکس

حس عجیبی که هنگام منقبض شدن شکم رخ می‌دهد، به آن “براکستون هیکس” می‌گویند. در واقع این انقباضات، عضلات را برای درد زایمان آماده می‌کنند و این وضعیت خیلی زود برطرف می‌شود. این یک مرحله طبیعی در دوران بارداری است، پس نگران نباشید. برای رفع این حالت، بهتر است زیاد آب بنوشید و مدام تغییر پوزیشن دهید تا حالتان بهتر شود. 

کمردرد

کمردرد در زنان باردار بسیار شایع است، زیرا جنین بر ستون فقرات و عضلات کمر، فشار وارد می‌کند. به ویژه در زنانی که دوقلو باردار هستند، کمردرد در هفته بیست و سوم بارداری اتفاق می‌افتد. اما اگر کمردرد شدید است و بیش از دو هفته ادامه دارد، حتماً باید به یک متخصص اطلاع دهید. 

خونریزی یا ورم لثه

احتمالاً انتظار نداشتید که بارداری تاثیری روی دهان مادر داشته باشد! اما واقعاً، هورمون‌های بارداری گردش خون را بالا می‌برند که باعث افزایش احتمال ورم و خونریزی لثه می‌شود. اگر احساس می‌کنید لب و دهان شما حساس شده است، از مسواک نرم استفاده کنید و با ملایمت نخ دندان بکشید. 

همچنین، بسیار مهم است که طبق برنامه همیشگی، حداقل هر شش ماه یک بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در واقع، مراجعه به دندانپزشک در این دوره به شما کمک می‌کند تا به بهترین و دقیق‌ترین شکل به بهداشت دهان و دندان‌های خود رسیدگی کنید. (تصویربرداری بدن با استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری مجاز نیست، اما این موضوع برای دندان‌ها مشکلی ندارد.) 

تغییرات مادر در هفته بیست و سوم بارداری

تغییرات مادر در هفته بیست و سوم بارداری شامل موارد زیر می شود:

  • شکم شما به حدی برآمده می‌شود که حتی افراد غریبه هم متوجه بارداری شما می‌شوند.
  • به دلیل احتباس آب، ممکن است پاها و دست‌های شما متورم شوند.
  • با بزرگ شدن رحم فشار وارد بر مثانه افزایش می‌یابد و دچار تکرر ادرار می‌شوید.
  • اشتهای شما افزایش می‌یابد.
  • پوست شما در این دوران شبیه قبل از بارداری نخواهد بود.
  • تغییرات قابل توجهی در ناخن‌ها و موهای شما رخ می‌دهد.
  • دچار نوسانات احساسی و خلقی می‌شوید.
  • ممکن است دچار احساس گیجی شوید و مغز شما به خوبی به نیازهای شما پاسخ ندهد.
  • احساس سوزن‌سوزن شدن در کف دستان خواهید داشت.
  • درد و بی‌حسی در دست و پا، یبوست، رفلکس اسید معده به مری و سردرد، از دیگر تغییرات در این هفته هستند.
  • افزایش حجم خون در بدن مادران می‌تواند باعث افزایش میزان ادرار و افزایش ترشحات واژینال شود. (اگر خون در ادرار دیده شود یا در قسمت پایین شکم احساس درد و ناراحتی کردید، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.)

هفته 23 حاملگی

پیشنهاد مطالعه: ترشحات غیرطبیعی در دوران بارداری

تغییرات جنین در هفته بیست و سوم بارداری 

در هفته ۲۳ بارداری جنین شما به اندازه یک انبه متوسط است. قد او از سر تا نوک انگشتان، حدود ۲۸ سانتی‌متر و وزن او حدود ۵۰۰ گرم است. جنین در هفته بیست و سوم بارداری، به صداها حساس است. او حتی می‌تواند صدای شکم مادر و ضربان قلبش، صحبت‌ها و سایر صداهای اطرافش را به‌خوبی بشنود. قدرت شنوایی او در این مرحله بسیار قوی و حساس شده است.

در هفته بیست و سوم حاملگی، ریه‌های جنین در حال حاضر تکامل بیشتری پیدا کرده‌اند. ماده‌ای به نام سورفکتانت توسط ریه‌ها تولید شده که به ریه‌ها در باز و بسته شدن بهتر کمک می‌کند. در واقع، سورفکتانت مانع از چسبیدن ریه و باز نشدن آن می‌شود.

در این هفته، جنین مایع آمنیوتیک را می‌بلعد و از طریق ادرار دفع می‌کند. اما برای مدفوع کردن باید تا بعد از تولد منتظر بماند! جنین مایع آمنیوتیک خود را ۶-۷ بار در روز پاک‌سازی می‌کند. بنابراین نگرانی در مورد چیزی که وارد دهان کودکتان می‌شود، نداشته باشید.

چشم‌ها و دندان‌های کودک در هفته بیست و سوم بارداری تکامل بیشتری پیدا می‌کنند و پستان‌های کوچکی در کودک تشکیل می‌شود. هفته بیست و سوم نوزاد به رنگ قرمز دیده می‌شود، زیرا رگ‌ها و عروق خونی او از زیر پوستش نمایان هستند. جنین شما در عرض چهار هفته وزنش چهار برابر می‌شود و لایه‌های چربی به زیر پوست شل او رفته و مقاومت بیشتری پیدا می‌کند. 

 سخن پایانی 

در این هفته شما ارتباط کلامی بیشتری با جنین دلبندتان برقرار می‌کنید و او با واکنش‌هایی مثل لگد زدن و حرکات ریز پاسخ شما را می‌دهد و ذوق و بیقراری شما را برای دیدن خود بیشتر می‌کند. با گرفتن عکس رنگی، چهره دلبندتان را به عنوان خاطره نگه دارید و از این دوران لذت کامل را ببرید. خودتان را آگاهانه از هر نگرانی دور نگه داشته تا به خوشی این دوران لذت بخش را به پایان برسانید و نوزاد عزیزتان را به آغوش بکشید. 

سوالات متداول در مورد هفته بیست و سوم بارداری

اندازه جنین در هفته بیست و سوم بارداری چقدر است؟

قد جنین تقریبا ۲۸ سانتی متر و وزن اون ۵۰۰ گرم است.

تغییرات بدن مادر در این هفته از بارداری چیست؟

این تغییرات شامل بزرگ شدن شکم، رشد جنین، تکرر ادرار و افزایش ترشح می‌شوند.

مهم‌ترین تغییر جنین در هفته بیست و سوم چیست؟

او می‌تواند صدای مادر و اطرافیان را بشنود.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید