Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

هفته بیست و چهارم بارداری (هفته 24 حاملگی)

در هفته بیست و چهارم بارداری، شما بیش از نیمی از مسیر را پشت سر گذاشته‌اید. این یک نقطه عطف مهم است، زیرا در این زمان شما و فرزندتان تغییرات مهمی را تجربه می‌کنید. رحم شما در این زمان بزرگ‌تر شده و حرکت جنین قوی‌تر می‌شود، به طوری که ممکن است با قرار دادن دست روی شکم، جنین را احساس کنید. 

تا زمان تاریخ زایمان شما، هنوز سه ماه دیگر باقی مانده است، اما بدن شما سعی می‌کند آمادگی‌های نهایی برای تولد نوزاد را کسب کند. به عنوان مثال، سینه‌های شما ممکن است تولید مقدار کمی از شیر اولیه یا آغوز را آغاز کنند. زمان شروع این فرآیند در بین زنان متفاوت است و حتی بعضی از زنان ممکن است تا قبل از زایمان هیچ آغوزی تولید نکنند.

بنابراین، اگر این اتفاق رخ نداد، نگران نشوید. در ادامه این مقاله از سایت نوبت دهی پزشکی طبینجا همراه شما هستیم تا اطلاعات بیشتری راجع به هفته بیست و چهارم حاملگی در اختیار شما بگذاریم تا این مدت زمان را در بهترین حالت ممکن پشت سر بگذارید. 

علائم هفته بیست و چهارم بارداری

در سه ماهه دوم بارداری، علائم معمولاً سبک‌تر هستند، اما هنوز ممکن است با علائم ناخوشایندی مواجه شوید. رایج‌ترین علائم در طول هفته بیست و چهارم بارداری عبارت‌اند از:

در ادامه برخی از مهم ترین علائم را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم. همچنین جهت مطالعه بیشتر مقاله هفته بیست و سوم بارداری را مطالعه کنید.

 کمر درد

به این علت که رحم در حال رشد است، بیشتر مادران کمر درد را در هفته بیست و چهارم احساس می‌کنند‌. اگر کمر دردتان شدید است حتما به پزشک خود مراجعه کنید. برای کاهش دردتان می‌توانید با مراجعه به مراکز مخصوص، ماساژهای قبل از زایمان و آب درمانی را انجام دهید. توصیه می‌کنیم اجسام سنگین بلند نکنید. اگر قصد بلند کردن اجسام سنگین را دارید، هنگام بلند کردن اجسام، زانوهای خود را خم نکنید و سعی کنید صاف بشینید یا چیزی در پشت کمرتان قرار دهید. 

یبوست

یبوست ممکن است یکی از مشکلاتی باشد که در طول دوره بارداری با آن مواجه می‌شوید. برای کمک به رفع این مشکل، می‌توانید غذاهای غنی از فیبر را در رژیم غذایی خود جای دهید، مایعات زیادی مانند آب بنوشید و در صورت تایید پزشک، ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید. ایجاد این تغییرات ساده در سبک زندگی می‌تواند به رفع یبوست کمک کند.

تغییرات پوستی

هر روز با بزرگ‌تر شدن رحم، پوست سینه‌ها و شکم کشیده‌تر می‌شود. به همین دلیل، ممکن است در این زمان خطوطی روی پوست شما ایجاد شود که معمولاً با گذر زمان کمرنگ‌تر می‌شوند. همچنین، ممکن است پوست شما دچار خارش شود که می‌توانید با استفاده از یک مرطوب‌کننده ملایم، آن را کاهش دهید.

آزمایش‌های مورد نیاز در هفته 24 بارداری 

در هفته بیست و چهارم بارداری، پزشک ممکن است آزمایش دیابت بارداری را برای شما تجویز کند تا مشخص شود که آیا در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید یا خیر. این آزمایش طراحی شده است تا ببیند چگونه بدن شما قند را تجزیه می‌کند. پزشک به شما راهنمایی خواهد کرد که چگونه وضعیت خود را کنترل کنید تا در طول هفته‌های بعد دوران بارداری، کودکی سالم را به دنیا آورید.

مادر در هفته بیست و چهارم حاملگی 

در هفته بیست و چهارم حاملگی، جنین با شما هماهنگ است و ممکن است تحت تأثیر نوسانات خلقی بارداری قرار بگیرد. بنابراین، اگر شما شادتر باشید، او نیز شادتر خواهد بود. برای این منظور، سعی کنید در خانه فضای آرامش‌بخش و عاشقانه‌ای ایجاد کنید. همچنین، احتمالاً در این هفته لگدزدن جنین را بیشتر تجربه کرده‌اید و می‌توانید با لمس شکم، ضربه‌های نوزاد را احساس کنید. 

افزایش وزن در هفته بیست و چهارم بارداری حدود ۶ تا ۷ کیلوگرم برای مادران با شاخص توده بدنی (BMI) طبیعی است. اگر وزن شما کمی بیشتر از این مقدار باشد، نگران نباشید. اما افزایش شدید یا ناگهانی وزن باید مورد توجه قرار گیرد و باید راه‌هایی برای کنترل افزایش وزن پیدا کنید تا بارداری سالم‌تری را تجربه کنید.

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم

در هفته ۲۴ بارداری، جنین حدود ۲۵ سانتی‌متر طول دارد و وزن تقریبی آن میان ۰/۶ تا ۰/۷ کیلوگرم است. در این زمان، مغز جنین به سرعت در حال رشد و تکامل است. همچنین، سلول‌های تولیدکننده سورفکتانت در ریه‌ها تشکیل می‌شوند. سورفکتانت، ماده‌ای از چربی است که برای پایداری کیسه‌های هوایی نازک در ریه‌ها و تنفس سالم ضروری است.

در این مرحله، جوانه‌های چشایی، مژه‌ها و ابروها در حال شکل‌گیری هستند و چشم‌های جنین به نور واکنش نشان می‌دهند. همچنین، جنین می‌تواند صداهای خارج از رحم را بشنود.

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری 

در هفته بیست و چهارم بارداری که حالت تهوع شما کمتر شده و ممکن است بیشتر گرسنه شوید، بهتر است برنامه‌ریزی کنید که چه غذاهایی را در چه زمانی مصرف کنید تا احتمال سوزش سردل را کاهش دهید.

همچنین، برای جلوگیری از سوءهاضمه بیشتر، وعده‌های غذایی کوچک و به تعداد بیشتر را ترجیح دهید. در این هفته، نوزاد آهن خود را مستقیماً از شما دریافت می‌کند، بنابراین اگر ذخایر آهن شما توسط او مصرف شود، احتمال ابتلا به کم‌خونی در بارداری وجود دارد. 

بنابراین مهم است که مقدار زیادی از غذاهای غنی از آهن مانند گوشت بدون چربی، سبزیجات برگ سبز، میوه‌های خشک و غلات را مصرف کنید. اگر همیشه احساس خستگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که سطح آهن پایین باشد، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

بیست و چهار هفته یعنی چند ماه

در هفته ۲۴، شش ماه از بارداری گذشته است. وقتی ۲۴ هفته را به ماه تبدیل می‌کنید، متوجه می‌شوید که این همه خستگی از کجا می‌آید! البته تحمل شش ماه علائم بارداری شوخی‌بردار نیست!

سخن پایانی

در این مقاله شما را با تغییراتی که در بدن مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری رخ می‌دهد، آشنا کردیم. همان‌طور که دانستید در این هفته رشد جنین بیشتر و حرکات او قوی‌تر می‌شود. اگر مایل به دیدن حرکات جنین هستید، این هفته بسیار مناسب است. در این هفته بسیار مراقب خودتان باشید، به خودتان برسید، آب زیاد بنوشید و ورزش کنید تا دوران بارداری راحت‌‌تری را بگذرانید و زایمان خوبی داشته باشید. 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص زنان و زایمان ما نوبت بگیرید.

سوالات متداول 

هفته بیست و چهار بارداری یعنی چند ماهگی؟

هفته ۲۴ ام معادل ماه ششم بارداری است. به عبارت دیگر شما در سه ماهه دوم به سر می‌برید.

در هفته بیست و چهارم بارداری چه چیز هایی بخوریم؟

از غذاهای پروتئینی (مانند گوشت، حبوبات، تخم مرغ)، آهن‌دار (مرغ، ماهی، سبزیجات و…) کلسیم‌دار (شیر، ماست و…) و ویتامین سی (میوه و سبزی تازه) استفاده کنید.

رشد جنین در بیست و چهار هفتگی چقدر است؟

جنین اکنون حدود ۳۰ سانتی‌متر طول دارد، تقریباً به اندازه یک کدو سبز است. وزن در حدود ۶۰۰ گرم است.

5/5 - (5 امتیاز)