Deprecated: تابع noindex از نگارش 5.7.0 منسوخ شده است! به جای آن از wp_robots_noindex() استفاده نمایید. in /var/www/html/mag/wp-includes/functions.php on line 5381

مجله پزشکی و سلامت طبینجا

هفته هجدهم بارداری | هفته 18 حاملگی

در هفته هجدهم بارداری تغییرات جالبی در حال اتفاق افتادن است. در این هفته شما حرکات کودک خود را احساس خواهید کرد. همچنین می‌توانید با استفاده از سونوگرافی ناهنجاری‌های بارداری را مشاهده کنید.

هفته‌به‌هفته، شما مراحل جدیدی را در دوران بارداری خود پشت سر می‌گذارید. ممکن است احساس خوشحالی، ناراحتی، هیجان یا اضطراب داشته باشید. این احساسات طبیعی است و اغلب به طور همزمان رخ می‌دهد. در این مقاله، تغییرات هیجان‌انگیز هفته هجدهم را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر در هفته هجدهم بارداری خود هستید، با ما تا انتهای این مقاله طبینجا همراه باشید.

بررسی تغییرات جنین در هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم، طول کودک شما حدوداً 14.7 سانتی‌متر است، اما متوسط قد بچه‌ها در این هفته تقریباً 21.2 سانتی‌متر است. همچنین وزن کودک حدوداً 227 گرم (8 اونس) است. در این هفته، حواس جنین به طرز شگفت‌انگیزی تقویت می‌شود. گوش جنین در حال رشد است و به‌طور کامل خارج از سر مشخص است و می‌تواند صدای مادر را بشنود. 

چشم‌های جنین در جلوی سر قرار دارند و می‌تواند نور را تشخیص دهد. اغلب زنان در این هفته ترجیح می‌دهند سونوگرافی انجام دهند، زیرا تشخیص جنسیت جنین در این هفته بسیار دقیق‌تر است. علاوه بر این، جنین در این هفته می‌تواند سکسکه کند.

مطالعه کنید: هفته هفدهم بارداری

بچه شما در طول این هفته برای اولین بار چرت می‌زند. ساعت بیولوژیکی که الگوی خواب و بیداری را در طول روز تعیین می‌کند، در حال شکل‌گیری است و با رشد کودک منظم‌تر می‌شود.

در این هفته، شروع به تشکیل میلین‌های عصبی در مغز جنین می‌شود. میلین ترکیبی از چربی و پروتئین است که سلول‌های عصبی در سیستم عصبی مرکزی و محیطی، مانند مغز و نخاع را عایق‌بندی و محافظت می‌کند. همچنین به پیام‌های عصبی کمک می‌کند تا سریع‌تر در مسیرهای عصبی حرکت کنند.

اگرچه سیستم تولید مثل جنین هنوز در حال توسعه است، اما در این مرحله، پزشک یا فردی که سونوگرافی را انجام می‌دهد، می‌تواند جنسیت جنین را به‌صورت بصری و با دقت بالا تشخیص دهد.

بررسی تغییرات محسوس مادر در هفته هجدهم بارداری

به احتمال زیاد در هفته هجدهم بارداری، احساس حرکات جنین بیشتر می‌شود. با بزرگ‌تر شدن اندازه شکم، ممکن است احساس راحتی کمتری داشته باشید؛ زیرا بدن شما در حال تغییر است. سرگیجه نیز از علائم مشترک در سه‌ماهه دوم بارداری، به خصوص در این هفته است.

بعضی از زنان باردار، به خصوص کسانی که قبلاً باردار بوده‌اند، ممکن است در این هفته حرکات نوزاد را بیشتر تشخیص دهند. بسیاری از زنان بی‌تجربه ممکن است حرکات نوزاد را به صورت ضربان تند و قطع و وقفه‌ای احساس کنند. با این حال، عدم احساس حرکات نوزاد هنوز به این معنا نیست که مشکلی وجود دارد. برخی از زنان ممکن است تا هفته بیستم بارداری و یا بعد از آن حرکاتی را احساس نکنند.

رحم شما همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است و بارداری شما را بیش‌تر نشان می‌دهد. البته، هر فردی اندازه شکم متفاوتی دارد. ممکن است شکم بسیار واضح بزرگ شود یا فقط یک برآمدگی کوچک باشد که به‌سختی برای شما و دیگران قابل تشخیص باشد. اگر قبلاً باردار بوده‌اید، احتمال دارد برآمدگی بزرگ‌تری در شکمتان داشته باشید.

با بزرگ شدن شکم، وضعیت بدن و مرکز ثقل شما تغییر می‌کند. تغییراتی در حجم عضلات و مفاصل نیز رخ می‌دهد. ممکن است احساس ناپایداری و لرزش بیشتری داشته باشید و گاهی اوقات برای حفظ تعادل، نیاز به گرفتن برخی از اشیاء داشته باشید.

بعضی از زنان باردار در اواسط دوران بارداری افت فشار خون را تجربه می‌کنند. این علائم معمولاً خطرناک نیستند. با این حال، کاهش فشار خون می‌تواند منجر به خستگی زیاد، سرگیجه و احساس ضعف شود. تغییرات فشار خون در هنگام بارداری بسته به وضعیت سلامتی، سابقه پزشکی و ژنتیک شما متفاوت است.

مطالعه کنید هفته نوزدهم بارداری

علائم هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری، یکی از علائم رایج این مرحله سرگیجه است. وقتی شما به‌طور ناگهانی یا سریع از جای خود بلند می‌شوید، فشار ناگهانی حجم خون می‌تواند باعث احساس سرگیجه شود. رحم باعث افزایش فشار بر روی شریان‌ها و کاهش جریان خون می‌شود، به‌طوری که سرگیجه و سبکی سر در هنگام ایستادن یا چرخش سریع را تجربه می‌کنید.

یک علت دیگر سرگیجه در بارداری، کاهش حجم خون است. طولانی‌تر شدن عروق و شریان‌های جفت‌شده‌ در برخی افراد، سبب سرگیجه می‌شود. بدن شما نیاز به حجم خون بیشتری برای محافظت از جنین دارد، بنابراین باید مطمئن باشید که غذاهای غنی از آهن مصرف و مایعات زیادی می‌نوشید.

در هفته هجدهم بارداری، ممکن است کمردرد را هم تجربه کنید. این به دلیل فشار جنین و رحم بر ستون فقرات بوده و با رشد جنین شدت بیشتری می‌گیرد. در این مواقع، توصیه می‌شود حرکات ورزشی مخصوص بارداری را انجام داده و استراحت کنید.

اضافه وزن در بارداری اغلب بعد از هفته بیستم رخ می‌دهد. معمولاً میزان اضافه وزن بارداری بین ۱۰-۱۳ کیلوگرم است، اما این مقدار بستگی به شاخص توده بدنی فرد قبل از بارداری دارد.

سندرم تونل کارپال نیز می‌تواند در این هفته رخ دهد و باعث گزگز و درد در مچ دست و بازو شما شود. این اختلال معمولاً پس از زایمان برطرف می‌شود.

خارش پوست نیز یکی از عوارض رایج بارداری است. برای تسکین خارش، از دوش آب گرم و حوله‌های تحریک‌کننده پوست خودداری کرده و از مرطوب‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هر چند معمولاً این علائم در هفته هجدهم بارداری رخ می‌دهند، اما همه بارداری‌ها ممکن است تجربه متفاوتی داشته باشند. بهتر است در مورد هرگونه علائم نگران‌کننده با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

در این بخش در مورد علائم و ویژگی‌ها در هجدهمین هفته از بارداری صحبت کردیم. در این هفته، طول جنین شما ۱۴.۷ سانتی متر است، بنابراین می‌توانید حرکات جنین خود را احساس کنید. علاوه بر این، مهارت‌های جدیدی مانند چرت زدن و خمیازه کشیدن نیز در جنین شکل می‌گیرد.

برای اطمینان از سلامتی خود، توصیه می‌کنیم حتما تمامی اتفاقات را با پزشک در میان بگذارید. جهت مشاوره آنلاین با پزشک متخصص زنان زایمان از طریق سایت طبینجا اقدام کنید.

سوالات متداول در مورد هفته هجدهم بارداری

هفته هجدهم در ماه چندم است؟

در هفته هجدهم، شما در ماه پنجم بارداری قرار دارید.

چرا در هفته هجدهم بارداری فشار خون پایین می‌آید؟

درباره فشارخون پایین در هفته هجدهم، باید بدانید که با رشد جنین، خون بیشتری باید به سمت رحم حرکت کند. این باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شود تا بتوانند خون بیشتری در خود جا دهند. به همین دلیل، فشارخون شما ممکن است کاهش یابد. این عارضه معمولاً خفیف است و نیاز به نگرانی ندارد.

علت خونریزی لثه در این هفته چیست؟

در هفته هجدهم افزایش گردش خون ممکن است باعث تورم و التهاب لثه شود. در نتیجه، خونریزی لثه اتفاق می‌افتد. با این حال، نگران نباشید. زیرا این مشکل پس از زایمان بهبود می‌یابد.

دلیل خارش پوست در هفته هجدهم چیست؟

با بزرگ شدن رحم و کشیدگی پوست شکم، ممکن است خارش پوست داشته باشید. همچنین، تغییرات هورمونی و تورم در قسمت‌های مختلف بدن نیز می‌تواند باعث خارش در مناطق مختلف شود.

5/5 - (1 امتیاز)