کاربرد لیزر در از بین بردن جای بخیه

0
2,269
77066.jpeg alt_text
77066.jpeg caption

لیزر ابزاری است که نور و امواج نوری را به صورت پرتوهای کاملا موازی، بسیار باریک و متمرکز که طول موج مشخصی دارند ساطع می کند. در واقع لیزر به دلیل موازی بودن نور در محل تمرکز انرژی زیادی دارد. این خاصیت لیزر باعث می‌شود تا از لیزر جهت بریدن اشیا در صنعت استفاده شود. نور زیاد و درخشندگی پرتو لیزر می‌تواند علت دیگری باشد تا از آن جهت روشن کردن و دیدن جزئیات خیلی ریز به خصوص در عملهای جراحی استفاده کرد. از لیزر در علم فیزیک، شیمی و زیست شناسی نیز استفاده های فراوان می شود. از مهمترین کاربردهای لیزر استفاده در علم پزشکی است. لیزر این امکان را به جراح می‌دهد تا با دقت زیاد در نواحی غیرقابل دسترسی مانند گوش میانی، بینی و … جراحی انجام دهد.همچنین پزشک میتواند به دلیل باریک بودن قطر پرتو لیزر، از آن در برش رگهای خونی با خونریزی ناچیز در عملهای جراحی عروقی بهره مند شود. استفاده از لیزر، در عمل‌های جراحی ترمیمی، آسیب‌رسانی به بافت‌های مجاور بسیار ناچیز خواهد بود.

لیزر و نقش آن در از بین بردن بخیه

یکی دیگر از کاربردهای لیزر رفع جای بخیه و اسکار پوست می باشد. در واقع پرتوهای لیزر به عمق پوست نفوذ کرده و در رفع جای سوختگی و از بین بردن جای بخیه عمیق و باریک موثر خواهد بود. علاوه بر نقش پرتو لیزر در عمل های جراحی، نقش لیزر در از بین بردن جای سوختگی و زخم نیز قابل توجه می باشد. به این صورت که با پالس های کوتاه نور لیزر در عمق پوست، سلول ها و بافت های آسیب دیده و کهنه نفوذ کرده و آنها را از بین می‌برد.پس از آن بدن با تولید کلاژن و الاستین و همچنین افزایش تکثیر مویرگهای خونی در محل آسیب زده و یا بخیه شده، به درمان طبیعی و بازسازی پوست می پردازد. لیزر گزینه مناسبی جهت ترمیم جای زخم های کهنه پوست و همچنین از بین بردن جای آکنه، آبله مرغان،زگیل های پوستی و … به شمار می‌رود .در واقع لیزر به پوست آسیب دیده کمک می‌کند تا با از بین رفتن بافت های مرده و فرسوده و همچنین تحریک به افزایش تولید کلاژن، بافت جدید را تولید و پوست هرچه زودتر بهبود پیدا کند. آنچه لیزر را در مقایسه با سایر روشها به جهت از بین بردن جای بخیه متمایز می کند، این است که فرد پس از انجام عمل لیزر بدون گذراندن دوره نقاهت می‌تواند به زندگی عادی برگردد و نیاز به استراحت طولانی مدت نمی باشد.

 عوارض استفاده از لیزر

 با اینکه استفاده از لیزر روش سریع و مطمئن به حساب می‌آید، اما عوارض جانبی لیزر می بایست قابل توجه قرار گیرد. بروز لکه های پوستی، پوسته پوسته شدن پوست، خارش، التهاب و قرمزی پوست از عوارض استفاده از لیزر به شمار می رود. عفونتهای پوستی یا عفونتهای باکتریایی که گاهی با درد و سوزش همراه است نیز از عوارض دیگر لیزر می باشد. لذا پس از استفاده از لیزر باید از پرتو خورشید و استفاده از مواد آرایشی اجتناب نمود و انجام لیزر درمانی را در مراکز درمانی معتبر و زیر نظر پزشکان متخصص انجام داد تا از عوارض جانبی استفاده از لیزر کاسته شود.

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص پوست و مو ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید