همه چیز در خصوص شیرین کننده های رژیمی

0
3,050
84189.jpeg alt_text
84189.jpeg caption

شیرین کننده های رژیمی که با عناوین مختلفی مانند شیرین کننده های کم کالری یا بدون کالری نیز شناخته می شوند معمولا به عنوان جایگزین شیرین محصولات قندی مانند قند و شکر مورد استفاده قرار می گیرند. می توان بیان کرد یکی از محبوبیت های این محصولات این است که نمی توانند قند خون را به شدت افزایش دهند.

نحوه عملکرد شیرین کننده های رژیمی

زبان انسان دارای جوانه های چشایی بسیار است که وظیفه تشخیص طعم مواد غذایی را بر عهده دارند. نحوه عملکرد این جوانه های چشایی به گونه ای است که هر نوع از جوانه قادر به تشخیص طعم های مجزا می باشد و برای این فرآیند می توانند به مولکول های با اشکال مجزایی مشخص متصل شده و سیگنال های مربوط به آن پیام را به مغز ارسال می کنند. در اینجا مولکول های قندی با اتصال به گیرنده های چشایی مخصوص به خود طعم شیرینی را در مغز ایجاد می کنند.  در اینجا نیز شیرین کننده های رژیمی مولکول هایی بسیار شبیه به مواد قندی هستند ولی با این تفاوت که با اتصال به گیرنده های چشایی شیرین در زبان، نمی توانند به اجزای سازنده خود بشکنند و ایجاد انرژی کنند و تنها می توانند طعم شیرینی را از خود برجای بگذارند. 

انواع شیرین کننده های رژیمی

انواع مختلفی از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد ولی برخی از آن ها بیشتر به گوش می رسند، برخی از آن ها عبارتند از:

آسپارتام.

احتمالا نام این شیرین کننده را بر روی آدامس های بدون قند دیده باشید. این شیرین کننده از ترکیب دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و فنیل آلانین تشکیل یافته است و می تواند با تجزیه شدن اندکی انرژی ایجاد نماید. باید به این نکته توجه نمود که افراد مبتلا به بیماری فنیل کتونوریا به دلیل عدم توانایی متابولیسم اسید آمینه فنیل آلانین نباید محصولات دارای این ماده را مصرف نمایند.

آدوانتام.

این ماده شیرین کننده ای بر پایه آسپارتام می باشد از طرفی طعمی بسیار شیرین تر از قند را دارا می باشد و در رژیم غذایی مبتلایان به دیابت می توان از آن استفاده نمود.

ساخارین.

این ماده شیرین کننده به طور عمده در محصولات غذایی و نوشیدنی استفاده می شود و از طعم بسیار شیرینی برخوردار است. در دوران بارداری ساخارین نباید مصرف گردد. 

سوکرالوز.

از انواع شیرین کننده های بدون کالری محسوب شده و در طی گذارند چند مرحله فرآیند شیمیایی از قند ساکارز معمولی حاصل می گردد.

آسه سولفام- کا.

پتاسیم و یک اسید عالی مواد سازنده این شیرین کننده بدون کالری می باشند و نسبت به حرارت مقاومت نسبتا بالایی دارد بنابراین از آن می توان در تهیه محصولات پخته شده استفاده نمود. 

استویا.

شیرین کننده استویا از عصاره گیاه استویا استخراج می شود و بسیار شیرین تر از قند و شکر معمولی می باشد. این ماده غذایی اگر چه از طعم شیرینی برخوردار است اما ممکن است در مقادیر بالاتر به تلخی بزند. البته باید مصرف آن در مقادیر مجاز صورت گیرد. 

شیرین کننده های کالری زا

برخلاف موارد گفته شده برخی از شیرین کننده ها دارای مقادیر از انرژی می باشند که به عنوان انواع کالری دار شناخته می شود و نه تنها افراد دیابتی، بلکه سایرین نیز باید در مصرف آن ها احتیاط های لازم را داشته باشند. شکر قهوه ای، شربت افرا، شربت ذرت، عسل، مالتوز، فروکتوز، دکستروز و شکر نیشکر از این دست موارد می باشند. یک قاشق چای خوری از این مواد می توانند حاوی 15 گرم کربوهیدرات باشند. هر گرم کربوهیدرات نیز 4 کالری انرژی تولید می کند. 

شکرهای الکلی

در میان دسته های شیرین کننده ها، شکرهای الکلی وجود دارد که از نوع کالری زا محسوب می گردند. دو نوع شکر الکلی سوربیتول و مانیتول به عنوان داروی ملین به کار می روند. 

کلام آخر

باید به این نکته توجه نمود که بدون کالری بدون شیرین کننده های رژیمی دلیل بر زیاده روی در مصرف این ممواد نمی باشند چرا که به دلیل شیرینی بسیار بالا قادرند آستانه چشایی را به سطوح بالاتر تغییر بدهند. 

 

شما میتوانید با استفاده از سامانه طبینجا بصورت آنلاین از متخصص تغذیه ما نوبت بگیرید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید